Länk till startsidan

Studentkårens förskola

Gröna skolgårdsprojekt – Odlingsprojekt

Projektbeskrivning

På Studentkårens förskola arbetar vi i tre olika barngrupper som alla delar samma förskolegård. För oss är utomhusverksamheten en viktig plats i undervisningen och vi arbetar kontinuerligt för att utveckla så att denna ska möta varje barns intressen och behov. Småkryp och växter av olika slag är någonting som fångat flera barns intresse den senaste tiden, varpå vi började fundera kring hur vi kan utveckla vår förskolegård för att möta detta utifrån våra läroplansmål. Genom att tillsammans med barnen bygga upp ett odlingsland har vi påbörjat en gemensam hållbarhetsresa med fokus på just småkryp, växter och var vår mat egentligen kommer ifrån. Barnen fick berätta vad de önskade att odla och tillsammans tog vi reda på hur vi skulle gå till väga. Barnens förslag var många och efter flera diskussioner kom vi fram till att vi bland annat skulle odla pumpor, potatis och jordgubbar – “eftersom det är så gott” sade ett av barnen. Ett barn funderade kring om det skulle komma något djur och äta upp våra odlingar – varpå vi tillsammans började fundera kring vilka växter som lockar till sig vilka djur. Vi kom överens om att vi ville försöka locka hit fler insekter vilket förde oss in på diskussioner kring pollinering. Tillsammans tog vi reda på vad olika pollinerare tycker om och beslutade oss för att vi skulle så solrosfrön och fröer från olika typer av kryddor.

Första steget i vårt odlingsprojekt blev att gräva upp våra rabatter för att göra plats för våra odlingslådor. Barnen fick turas om att hjälpa till att gräva och bestämma hur vi skulle ställa odlingslådorna. För oss var det viktigt att detta skulle bli barnens odlingsland och någonting de skulle vilja ta hand om på lång sikt. Vi tror på att genom att låta barnen vara delaktiga, få sina röster hörda och känna sig viktiga stöttar vi dem i att bygga en relation till sin omgivning, i detta fall naturen och vår gård.

I nästa steg var det dags att fylla odlingslådorna med jord och så fröerna. Vi lät barnen hjälpas åt och de insåg snabbt att det krävdes samarbete och mycket jobb för att fylla odlingslådorna med jord. När allting var färdiginstallerat och fröerna satta fick barnen hjälpas åt att vattna och ta hand om odlingarna. Engagemanget var stort och barnen uttryckte en längtan efter att det skulle börja växa. När det äntligen började sticka upp små gröna tecken från jorden blev barnen spända på att se hur det skulle fortsätta växa. Vi pratade kring vilka färger det skulle bli, hur högt det skulle växa och om det kanske skulle lukta något? Några fröer blev det ingenting av till barnens stora besvikelse. Även om målet var att det skulle börja växa så skapades ett perfekt tillfälle att fundera på varför vissa fröer började gro och andra inte. Barnen delade med sig av sina funderingar och det har bjudit in till många fina diskussioner där vi lärt oss tillsammans om odling och hållbar utveckling.

Åtta bilder som visar barn som vattnar odlingar på sin förskolegård.

Reflektera och analysera

En nackdel vi upptäckte med vårt projekt var att vi startade upp det lite för sent på terminen. Samtidigt som det kan vara en bra tid att odla så var det både personal och barn som gick på semester vilket gjorde det lite klurigare att hålla det vid liv och följa upp under den perioden. Däremot har engagemanget varit stort från såväl barn som vårdnadshavare och personal vilket gjorde att vi hjälptes åt att vattna och rå om våra odlingar även under semestertider. Vi upptäckte även att det tog betydligt längre tid än förväntat att bygga upp vårt odlingsland och valde att vänta med att installera några odlingslådor och så några frön till längre fram för att de ska få så goda förutsättningar som möjligt att växa sig starka. Det positiva med detta är att det har bidragit till ett utökat lärande för barnen då vi pratat om varför vi har behövt vänta och vad det är som gör att fröna behöver sås en viss tid på året. Att det tagit längre tid än förväntat är för att stora delar av förskolans barn varit delaktiga och vi velat ge dem tid att skapa odlingslandet utifrån sin egen förmåga.

En fördel med ett projekt som detta är att det aldrig behöver ta slut. Vi fortsätter utveckla vårt odlingsland med de odlingslådor, redskap och fröer vi har köpt in och intresset kan leva vidare under barnens hela vistelsetid här på förskolan. Vi har kommit överens om att låta vintern göra sitt och sedan till våren ska vi så resterande fröer. Under vintern ska vi forska och undersöka kring odling så att barnen kan ta med sig ännu mer kunskap in i nästa del av projektet. Vi fick massor av pumpor lagom till halloween så dessa har vi tagit in och pyntat tillsammans. Odlingslandet har bidragit till en fin sammanhållning i barngruppen då de har samarbetat både inom sin avdelning och tillsammans med yngre och äldre barn.

Vad har pengarna använts till?

För att starta upp projektet har vi köpt in följande:

Trädgårdsredskap till både barn och vuxna (spadar, krattor, vattenkannor, sekatörer, handskar): 4594 kr

10 säckar jord à 40l: 300 kr (rabatterat pris)

Fröer: 200 kr

Odlingslådor: 1600 kr

Vilka tankar har ni om framtiden?

I det fortsatta arbetet ska vi bygga vidare på vårt odlingsland så att det blir större och innefattar flera olika växter och odlingar. Eftersom det kommer nya barn varje läsår ska vi så nya frön utifrån önskemål och intressen för att se till att alla barn ska känna sig delaktiga och ha inflytande. Vi vill att odlingslandet ska bli en naturlig del av förskolegården som barnen tycker om, vill rå om och känner är deras. Vid våra inköp var vi noga med att tänka på att det vi köpte in ska gå att använda länge, så som verktyg och odlingslådor, eftersom vi vill att projektet ska leva vidare länge. Det är en perfekt plats att ta hand om året runt och vi kan arbeta med läroplansmål kopplade till hållbar utveckling men även värdegrundsarbete då vi samarbetar och lär oss om hur vi tar hand om vår miljö. För att kunna fortsätta behöver vi se till att ta hand om vårt odlingsland kontinuerligt och fortsätta inkludera barnen i alla delar av projektet. Även vårdnadshavarna kommer få ta del av utvecklingen av vårt odlingsland genom våra pedagogiska dokumentationer som vi gör på Unikum. Vi hoppas på att det ska fortsätta vara en plats där vi alla kan samlas för att samarbeta, lära oss och reflektera tillsammans.

En bild på pumpa med mun, näsa och ögon som ligger på ett fat med höstlöv.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?