Länk till startsidan

Lönneberga förskola

Gröna skolgårdsrapport 2023 – Sandlåda och växter

Projektbeskrivning

Mötesplats för kreativ lek och samspel. Vi ville utveckla den provisoriska sandlådan till en stationär. Vi såg att den gården inte användes lika mycket och vi ville skapa en mötesplats där samspel, fantasi och kreativitet kunde utvecklas. Detta gjorde att vi bestämde oss att bygga en stabil kant där barn och vuxna kan sitta på för samspel. Det skulle också byggas ett bord i mjuka former för möten och språkliga tillfällen. Vi bestämde oss för att bjuda in vårdnadshavare och barn till en gemensam fixardag. Vi har tidigare år haft liknande dagar och det har visat sig då att många av föräldrarna gärna ställer upp och de är dessutom kunniga i snickeri och i plantering.

Vi bad om offert gällande lärkträ för att bygga en sandlåda med kant och tillhörande bord. Det ingick även lärkträ till de ramar som skulle innehålla upplevelsematerial. Utifrån detta gjorde vi en kalkyl och ansökte om pengar till vårt projekt. För att öka den biologiska mångfalden ville vi ersätta växter i vår fjärilsträdgård. Detta är en plats där barnen gärna leker, samspelar och fantiserar med varandra.

Barnen är intresserade av insekter och småkryp och de hittar ständigt nya som de söker upp namnet på. Barnen får ta del av vilken nytta vi har av alla insekter och pedagogerna samtalar med barnen om småkrypens betydelse. Barnen har hittat över 40 olika småkryp på förskolans gård, som de tillsammans med pedagogerna letat fram på iPads. Tagit fram bild, namn och en kort text om varje. Dessa sätts sedan upp i ett fönster mot gården så att alla ser och reflekterar utifrån dokumentationen. Längs med rutschkanan planterades några lavendelbuskar så att insekter ska trivas. Bakom kullen planterades några buskar. Detta för att förhindra att lerjorden rasar ned och för att det ska bildas en naturlig gång att springa i när barnen vill ta sig upp och ned för kullen. Vi valde vi då vintergröna buskar.

Föräldrar och barn rensade i planteringar och klippte ned det vissna. Några föräldrar byggde även träramar i vilka pedagogerna ska placera olika material att känna, lukta och upplevas av alla sinnen. Det visade sig att detta blev en otroligt lyckad dag. Föräldrar, barn och personal hjälptes åt och det utfördes med glädje. Barnen är efteråt stolta över vad de bidrog med och över att deras föräldrar var med denna dag på förskolan. Barnen är rädda om sin gård och påpekar för varandra att det är viktigt att småkryp trivs på gården.

Våra tankar inför framtiden

Gården används på flera olika sätt. Barnen fortsätter att leta insekter. De har skördat rödbetor efter sommaren som de smakade på och upptäckte att deras tungor blev röda. Det såddes solrosfrön för att kunna delta i solrostävlingen som Naturskolan anordnar. Barnen upplever blommor och grönsaker med alla sinnen. Vi kommer att fortsätta att utveckla gården när vi ser behov utifrån barnens lek och upptäckarglädje. Detta är ett pågående arbete som aldrig tar slut. Efter sommaren plockas blommor och grönsaker skördas. Luktar solrosor något? Hur känns en rödbeta i handen och går den att äta.

Sex bilder som visar en förskolegård med sittplatser, rutschkana och barn som undersöker sin närmiljö.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?