Länk till startsidan

Guldåkerns förskola

Gröna skolgårdsrapport 2023 – Vattentunnor och förvaringsbänkar.

Projektbeskrivning

Arbetet med att göra vår gård lite mer ombonad fortsätter. Vi har helt enkelt fortsatt med de idéer som vi har haft tidigare samtidigt som nya tillkommit under året. Under våren byggdes fina förvaringsbänkar till vårt växthus så att vi kan använda det året om. I bänkarna kan odlingssaker förvaras under vintern. Bänkarna har lock så att vi kan sitta inne i vårt orangeri så att vi kan ha undervisningstillfällen och samling “ute” även under regniga och blåsiga dagar. Många frukt och sångstunder har det erbjudits på under hösten. Under den varmare årstiden förvandlas bänkarna till ytterkrukor till våra odlingar. Stora baljor som växterna kan växa sig stora i, har också fått flytta in i vårt lilla glashus.
Sommartid och vintertid i vårt växthus.

Två bilder på ett inrett växthus med bänkar och fällar.
Sommartid och vintertid i vårt växthus.
Två bilder, till vänster en blaja med jord och plantor, till höger ett barn som vattnar plantor med en vattenkanna.

Under denna termin har vi på förskolan fokuserat på att barnen ska vara delaktiga i skapandet av gården i så stor utsträckning som möjligt. Vi köpte in verktyg i barnens storlek, såsom sågar, skruvdragare, meterstock och en massa skruv och brädor. Vi har även haft förmånen att få ett
antal pallkragar till förskolan.

En bild på ett bar som snickrar.
Mäta och skruva, det är mycket att tänka på när man snickrar och ska få det rätt.

Barnen har varit väldigt intresserade och kommit med idéer om hur det ska skruvas, borras och sättas ihop. Många målområden i förskolans läroplan har avverkats under denna tid, att erbjuda barnen möjligheter att skapa med nya material, samarbeta, matematik, språk och begrepp osv. Att tillverka en egen snickarbänk till barnen så att deras skapande och snickrande kan fortsätta, står näst på tur.
Under sommaren monterade vi en vattentunna på varje sida av gården och de blev snabbt populära. Dels fick växterna sig en skvätt av regnvattnet då och då, men som det skapades och skapas fortfarande. Det byggs vattenvägar i sandlådan, hinkar fylls och släpas på, lastbilsflak
fylls och körs iväg.
När vi gjorde ansökan till Naturskolan i våras hade vi pedagoger en tanke med detta projekt. Det blev kanske inte riktigt så som vi tänkt när barnens delaktighet tog vid och de började skruva och skapa men: Det bästa med en plan är
att det finns något att avvika ifrån.

Tre bilder på vattenlek med vattentunna och grävt dike på förskola.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?