Länk till startsidan

Förskolan Framtiden

Gröna skolgårdsrapport 2023 – Växter

Projektbeskrivning

Med den här rapporten presenterar vi resultat och insikter från ett Gröna skolgårdsprojekt på förskolan Framtiden i S:t Lars parken, Lund. Projektet har syftat till att höja grönvolymen i vår utemiljö, främja barnens hälsa och öka barnens intresse och förståelse för naturen. Projektet finansierades av Lunds kommun och Gröna skolgårdar, och inkluderade plantering av klätterträd, rumsbildande häck samt införskaffning av mikroskop och ljusbord till barnen. Ingreppen har inte bara berikat vår utemiljö utan även stärkt vår utomhuspedagogik och bidragit till barnens hälsa och lärande på ett framgångsrikt sätt.

Förskolan Framtiden har en ganska liten utemiljö. Den totala ytan ligger på ungefär 850 kvadratmeter och vi kan inte erbjuda barnen de 40 kvadratmeter per barn som Boverket rekommenderar. Av den anledningen behöver vi skapa större lekvärden på förskolegården, det vi saknar i kvantitet behöver vi försöka kompensera för i kvalitet. Och kvalitet stavas vegetation. Förskolan Framtiden har turen att ha några ordentligt uppvuxna träd som skänker skugga om sommaren och roliga löv att leka bland under hösten. Flertalet av dessa stora träd börjar emellertid bli gamla och flera har nedsatt vitalitet. Förskolan har därför identifierat ett behov av att återplantera träd som kan komma och ta över när våra stora fina träd måste försvinna. Vi vill även passa på att erbjuda barnen klätterträd och möjlighet att manipulera sin miljö, göra den till sin egen och ta vara på deras kreativitet genom att bryta kvistar och grenar.
Därutöver finns inte något direkt insynsskydd på stora delar av förskolegården och barnens lek störs av aktiviteter utanför förskolan. Fokus tenderar att rubbas. Av den anledningen identifierades behovet att komplettera med häck och skapa gröna rum i gårdens ytterområden för att främja leken på dessa platser.
Vidare saknades engagerande verktyg för att detaljstudera naturen. Vi såg en nyfikenhet hos barnen som gärna studerade flora och fauna på gården, och ville ge dom möjlighet att utforska det här området lite mer utförligt. Därför sökte vi pengar för att inhandla mikroskopägg och ljusbord. Ett förslag togs fram av förälder på förskolan som accepterades av pedagoger, förvaltare och slutligen Naturskolan. Inköp av material hanterades av föräldrar och rektor, plantering av träd och häck hanterades av föräldrar och barn under vårens fixaredag.

Två bilder, till vänster en skiss över en häckplantering, till höger en kvist med gröna blad.
Tv. Förslag för utveckling av förskolegården. Pilarna anger var häck kompletteras. Th. Pterocarya rhoifolia är ett pålitligt klätterträd som tål hårt slitage.

Utveckling av utemiljön i enlighet med Lunds kommuns satsning på Gröna skolgårdar

Projektet har framgångsrikt uppfyllt flera mål i enlighet med satsningen Gröna skolgårdar:

  • En plats som visar att man bryr sig om den yttre miljön: Genom att plantera träd och häck har vi lyckats skapa diskussion och en känsla av miljöansvar och omsorg om naturen bland barnen.
  • En plats som går att påverka: Barnen har aktivt deltagit i omvårdnaden av plantorna, vilket har gett dem en känsla av kompetens, att de kan påverka sin omgivning och att deras handlingar har betydelse.
  • En plats med många utrymmen för barn och ungdomars olika behov: Den nya gröna utemiljön har olika zoner som erbjuder utrymme för lek, vila, utforskande och kreativa projekt.
  • En pedagogisk resurs med plats för kreativa projekt: Mikroskopet och ljusbordet har berikat vår pedagogiska miljö genom att ge barnen möjlighet att utforska och experimentera med naturen på nya, engagerande sätt. Till utemiljön har vi valt Pterocarya rhoifolia, en trädart som lämpar sig som klätterträd och som tål hårt slitage. Tanken är att barnen ska känna sig fria att knäcka pinnar att använda på barns kreativa sätt så snart plantorna är etablerade.
  • En plats med biologisk mångfald: Den nyplanterade grönskan har främjat biologisk mångfald genom att locka till sig insekter och smådjur, vilket ger barnen möjlighet att observera och lära om naturens komplexitet.
  • En säker och hälsosam plats: Med planteringen av klätterträd och plantering av häck som rumsbildare hoppas vi skapa en varierad terräng på förskolans gård och därmed stimulera till fysisk aktivitet och hälsa. Vi vill erbjuda en utemiljö där man kan utmanas, men också att återhämta sig för att främja fysisk såväl som psykisk hälsa. För barnens återhämtning, stresshantering och känsloreglering är gröna element i utemiljön nyckelresurser.

Barnens delaktighet

Barnen har varit aktiva deltagare under hela projektet. De har hjälpt till med bevattningen, de håller koll på när trädens vattensäckar börjar bli tomma och de deltar i vården av växterna. De har också visat nyfikenhet för mikroskopet och ljusbordet, och vi har använt dessa verktyg i vår verksamhet för att lära barnen identifiera vissa växter och utforska hur de ser ut och fungerar. Ett exempel på hur dessa resurser berikat vår verksamhet är hur barnen har stimulerats till att delta i spännande utflykter för att upptäcka naturen och samla material att sedan studera närmare på vårt ljusbord. Genom att plocka löv och ta dem tillbaka till förskolan för närmare undersökning kunde de göra flera upptäckter som har kunnat agera grogrund för diskussion och lärande, exempelvis:

  • Olikheter mellan löven: Barnen noterade att löven var olika i storlek, tjocklek, färg och form. Detta ökade deras medvetenhet om den naturliga mångfalden av växter i sin omgivning och hjälpte dom att börja skapa sig ett språk för hur man gör skillnad på växter.
  • Nervtrådar: Med hjälp av mikroskopet kunde barnen se små nervtrådar på bladen och förstå att de hade en viktig roll i växtens funktion. Detta kopplades till deras tidigare samtal om växternas struktur och funktion.
  • Rörelse: Genom att använda mikroskopet och ljusbordet upptäckte barnen små organismer och insekter som hade följt med löven från parken. Detta öppnade upp möjligheter att diskutera ekosystem och samspelet mellan olika organismer.
Två bilder, till vänster en barnhand som pekar på en kvist, till höger två barn som  tittar i ett mikrospkopägg.
Tv. Barnen upptäcker småliv bland löven vi plockat in för att undersöka. En uppskattad överraskning. Th. Barnen studerar löv med hjälp av mikroskopägget. Fascinerande! Tänk att det kan se så annorlunda ut i förstoring.

Reflektion och Analys

Projektet har varit en framgång, och vi har noterat flera positiva resultat:

  • Ökad entusiasm: Både barn och personal har visat ökad entusiasm för utomhusaktiviteter och lärande.
  • Utemiljöns potential som pedagogisk resurs är stärkt: Den ökade grönvolymen har gett utemiljön en större potential att användas som en pedagogisk resurs.
  • Barnens lärande: Barnens nyfikenhet har blomstrat, och de har fått möjlighet att utforska och förstå naturen på ett djupare sätt.

Möjligheter och svårigheter

Förskolan Framtiden bedrivs som ett föräldrakooperativ och det har varit en fördel i vissa avseenden och en nackdel i andra. Till vår fördel har varit att vi är förhållandevis fria att bestämma själva och vi har redan en aktiv dialog mellan pedagoger och föräldrar. Barnens behov blir lätt hörda i den här miljön.
Det har emellertid varit en nackdel att vi som föräldrakooperativ förlitar oss i stor utsträckning på föräldrars engagemang för att få saker gjorda. Etableringsskötseln av plantorna ligger på föräldrar och engagemanget för uppgiften varierar. Det är tur att barnen går in och tar hand om växterna när dom vuxna kommer till korta.

Ekonomi

Budgeten för projektet har använts på följande sätt:

  • 2 st Pteraocarya fraxinifolia, sol 200-250 AP: 6000 kronor
  • 50 st häckplantor av bok, utr 150-175 K: 21 750 kronor
  • Bevattninggäckar 4 stycken, 75 l: 1300 kronor
  • Frakt av plantor samt packmaterial: 1890 kronor
  • Moms plantskola (träd, häck, bevattningssäckar och frakt): 7735
  • 26 stolpar för inspringningsskydd: 2077 kronor
  • Rep för inspringningsskydd: 100 kronor.
  • Hällor för rep: 90 kronor.
  • Täckbark, 14 säckar: 729 kronor.
  • Stenmjöl för att återställa ytor efter grävning: 89 kronor
  • Juteväv för träduppbindning: 120 kronor.
  • Mikroskop: 3169 kronor
  • Ljusbord: 3323 kronor

Totala kostnader: 48 372 kronor.

Framtidsutsikter

För att fortsätta utveckla vår utemiljö och dra nytta av barnens engagemang, planerar vi att:

  • Fortsätta involvera barnen i vården av växterna och skapa fler möjligheter för dem att påverka utemiljön.
  • Integrera mikroskop och ljusbord i vår läroplan och utforska möjligheter för ännu djupare utforskning och lärande.

Slutsats

Projektet har varit en framgång och har berikat både vår utemiljö och vår pedagogik. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår utemiljö som en resurs för barnens hälsa och lärande.

Två bilder, till vänster ett barn i spidermantröja står och vattnar en rabatt, till höger ett barn står och vattnar ett träd.
Barnen håller noga koll på att träden får tillräckligt med vatten.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?