Länk till startsidan

Apelskolan

Gröna skolgårdsprojekt – Odling och uteklassrum

Projektbeskrivning

Vi på Apelskolan är väldigt glada över möjligheten att rusta upp vår utemiljö med stöd av Naturskolan och bidragspengar till Gröna skolgårdar. För att få med eleverna i arbetet så har vi ett miljöråd på skolan. Där träffas representanter för alla klasser och diskuterar bland annat hur eleverna vill att vi ska utveckla vår utemiljö. Det kommer alltid många förslag och vi hjälps åt att prioritera bland de olika förslagen.

Under våren anordnade miljörådet en fixardag där pedagoger, elever och vårdnadshavare hjälptes åt att skapa en trivsam, aktiv och utvecklande utemiljö. Ett stort projekt under våren var att vi skulle göra fler bänkar för att vi ska kunna fortsätta att bedriva utepedagogik. Vi städade också skolgården, tvättade bort klotter, gjorde nya linjer till fotbollsplanen och king out, målade planket, basketkorgen, ingången till skolan och annat som behövde ny färg.

Sex bilder som visar barn och vuxna som bygger och odlar på en skolgård.
Fyra bilder på barn som målar och rengör staket och husfasad på en skolgård.

Vi hade också vår jordvecka under våren och använde en del av bidraget till jord, fröer, växter och trädgårdsredskap. Det gav oss möjligheter att odla tillsammans med barnen och odlingen avslutades med jordveckan i juni, en gemensam temavecka planerad av miljörådet kring hållbar utveckling. Då arbetade vi med olika aktiviteter under veckan som att ta hand om vår inne- och utemiljö, plocka skräp i Stadsparken, vara på utflykter och ha extra många utelektioner.

I samband med den veckan så korade miljörådet den klass som lyckats bäst med att uppfylla kriteriet ätbart och vackert i sin odlingslåda. Vinnande klass fick ta emot priset, den gyllene moroten och eftersom alla klasser kämpat väl så fanns det också andra och tredje pris så alla blev vinnare.

Fem bilder som visar barn som sopar, krattar, målar och plockar skräp på en skolgård.

Nu i höst har vi fortsatt att utveckla i vår utemiljö. Miljörådet har åter haft möte och fått i uppdrag att samla in förslag från klasserna om vad barnen vill att vi ska kunna göra på vår skolgård.

Pedagogerna tillfrågades och vårdnadshavare kom med förslag. Vi hade återigen en fixardag där det utöver fint fixande av vår utemiljö också blev ett socialt tillfälle att ses och 5-6:orna fixade fika som de sålde vilket gav extra gemenskap. Den här gången var en sarg till fotbollsplanen det som stod högst upp på barnens önskelista så det fick det bli. Det blev också mycket annat gjort, till exempel så planterade vi, vi tvättade bort klotter, fixade till sandlådan, gjordes en kompissol, rensade i rabatter, sopade skolgården och fixade nya odlingslådor inför våren. Det blev ännu en lyckad fixardag med både gemenskap och stor förbättring av vår utemiljö. Härligt jobbat alla inblandade!

Nio bilder på barn som serverar fika, jobbar, bygger och fixar på en skolgård.

Vi har också köpt in utetermometrar, redskap (sopborstar, kvastar mm) och matlagningsredskap för för att kunna använda vid vår utepedagogik. Vi kommer att fortsätta att utveckla vår utemiljö genom miljörådet i samverkan med personal, övriga barn och vårdnadshavare på Apelskolan. Vi är mycket tacksamma för att Gröna skolgårdar har gett oss chansen att fortsätta den här positiva processen, tack till er och tack till Naturskolan för ert fina stöd.

Text och bilder: Linda Olsson, Apelskolan

En bild på en fotbollsplan på en skolgård på kvällstid.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?