Länk till startsidan

Boka utomhuslektion

Under våren 2024 erbjuder vi lektioner utomhus på olika teman.

Under hållbarhetsveckan vecka 15 bjuder vi in klasser i årskurs F-6 in till att delta i utomhuspedagogiska aktiviteter i Botaniska trädgården. Pedagoger från Naturskolan och Botaniska trädgården leder aktiviteterna.

 

Tid: Se bokningsbara tider i anmälningsformuläret via länken nedan

Plats: Botaniska trädgården

Målgrupp: Elever i F-6

Sista anmälningsdag: Alla tider är nu bokade! Välkommen att höra av dig för att boka en naturskolepedagog till din undervisning kring liknande eller annat innehåll.

 

Under besöket får eleverna upptäcka och undersöka många olika djur och växter. De får lära sig om ekologiska samband, hur man känner igen olika arter, och i vilka olika miljöer de lever. Några av de frågor eleverna får arbeta med är:

  • vilka fåglar finns i Botan och varför flyttar de dit?
  • varför är död ved så viktigt för fåglar och insekter?
  • varför är nässlor så bra för fåglar?
  • var håller solitärbin hus i trädgården?
  • vilka vilda växter hittar vi i Botan?
  • hur kan växter skydda sig för att inte bli uppätna?
  • hur lockar växter till sig insekter och andra djur?
  • hur vet blommor att det är vår och dags att blomma?

Passet är två timmar och är uppdelat på två stationer. Vi delar klassen i två, halva gruppen börjar med Naturskolan och andra halvan med Botans pedagog, sedan byter vi. Först till kvarn!

Efter lektionen får ni med er en lärarhandledning med aktiviteter och inventeringsprotokoll för att kunna inventera biologisk mångfald på er skolgård och samtidigt bidra med data till forskning kring biologisk mångfald på skolgårdar.

Vill du och din klass inventera skolgården på biologisk mångfald, väcka intresse för de djur och växter som lever där samt skapa en förståelse för vad som behöver förändras på gården för att öka den biologiska mångfalden?

 

Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar

Plats: Skolgården

Målgrupp: Elever i åk 2-7

 

Under våren erbjuder Naturskolan sig att komma ut vid några tillfällen, på datum vi kommer överens om, för att tillsammans med dig och din klass genomföra ett antal inventeringar på er skolgård.

Vi använder material som finns tillgängligt här.

Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.

naturskolan@lund.se

Utforska, förstå och forma din skol- eller förskolegård tillsammans med en arkitekt.

 

Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar

Plats: Er förskole- eller skolgård

Målgrupp: Barn i förskola samt elever i grundskola och gymnasiet

 

Skapande och omformande av våra fysiska miljöer är rotade i förståelse av platser och rum. Genom att öppna våra sinnen för arkitekturen vi har runt omkring oss ger gårdsvandringen barn och elever möjlighet att se sin omgivning med nya ögon.

Vi kommer under tillfället att använda enkla redskap för att lära känna platsen. Gårdsvandringen kommer inte bara att ge en fördjupad förståelse för gårdens arkitektur, utan också öppna ögonen för möjligheter till förändring och utveckling av gården.

Målet med aktiviteten är att ge eleverna en förståelse för den bebyggda miljön som planerad och påverkansbar.

Vill ni gå vidare och genomföra förändringar på gården kan vi stötta er i det arbetet, både pedagogiskt och i processen att söka ekonomiskt bidrag via Gröna skolgårdar.

Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge årskurs, antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.

naturskolan@lund.se

Ta plats! är en metod som introducerar barn och unga till arkitektur i närmiljön och det fysiska formandet av platser/rum.

 

Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar

Plats: Skolans närmiljö
Målgrupp: Elever i mellan- och högstadiet samt gymnasiet

 

Naturskolan erbjuder ett upplägg för samarbete där vi tillsammans med dig som pedagog eller ditt arbetslag planerar ett eller flera tillfällen där Naturskolan träffar er för att introducera metoden Ta plats!. Vi kan också genomföra metoden tillsammans med er klass i skolans närmiljö. Syftet är att erbjuda dig som pedagog en möjlighet till fortbildning, antingen utanför eller under din undervisningstid.

Ta plats! låter eleverna utse platser och rum med hjälp av karta, utforska olika typer av platser i närmiljön med sina sinnen som redskap, uttrycka känslor och åsikter om dessa platser, för att därefter utforma förslag på en konkret fysisk förändring på en av platserna, och till sist få praktisk kunskap om hur man kan gå till väga för att faktiskt försöka få till ett utförande av förslaget. Målet med metoden är att barn och unga ska bli mer engagerade och motiverade att vilja påverka sin närmiljö.

Metoden ger lärare verktyg för att inspirera och engagera elever att aktivt delta i och påverka deras närmiljö. Genom Ta plats! kan lärare bidra till att utveckla elevers förståelse för arkitektur, samhällsplanering och deras roll i samhällsutvecklingen.

Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.

naturskolan@lund.se

Två barn ligger på mage och undersöker gräset i en kvadrat.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?