Kultur för barn och unga

Lund erbjuder ett rikt kulturutbud för barn och unga, både under skoltiden och på fritiden. Genom Kulturtråden får elever från 5 till 15 år uppleva professionell kultur på våra scener och skapa själva tillsammans med bland annat författare och konstnärer genom våra Kulturgarantier och Skapande skola-program.

Kultur i förskola och skola

Kulturtråden är Lunds samlade innehåll för kulturupplevelse i förskola och skola. Vi vill ge fler barn och unga möjlighet att upptäcka konst och kultur under sin skoltid i Lund och vi vill göra det genom att erbjuda dem upplevelser, delaktighet och skapande genom olika konstformer och möten med det professionella kulturlivet.

För personal inom skolan, så här fungerar Kulturtråden
Följ Kulturtråden på Instagram

Litteralund

Sveriges största litteraturfestival för barn finns i Lund! Litteralund jobbar för att på olika sätt skapa förutsättningar för och inspirera barn och unga att läsa, skriva och skapa. Festivalens fokus är det skrivna ordet, men även andra konstuttryck får plats som teater, film och dans. De får dessutom träffa flera av Sveriges största författare och illustratörer.
Se hela programmet på Litteralunds webbplats

Kultur- och musikundervisning

Lunds kommun erbjuder barn och unga undervisning inom musik, dans, bild, teater, film, nycirkus och skrivande genom Kulturskolan i Lund. För att fler ska få möjlighet att spela instrument erbjuder vi även Musikcheck. Det innebär att barn födda mellan 2010–2017 kan välja mellan flera anordnare av musikundervisning. Avgiften för att spela ett instrument är 1140 kr per termin oavsett vilken fristående musikskola ni väljer.

Se kurser och aktiviteter på Kulturskolan
Så fungerar Musikchecken

Mötesplatser

Är du 12-18 år och vill ha en rolig och utvecklande fritid? Det finns åtta olika mötesplatser i kommunen och här hittar du många roliga aktiviteter.
Hitta till våra mötesplatser