Stöd till barn och tonåringar

Om du är ung och mår dåligt kan det kännas bra att prata med någon. Här har vi samlat information om det stöd som finns i Lund, regionen och nationellt för dig som är barn eller tonåring. Om du inte vet vem du ska prata med, ring vår mottagningsenhet – kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Någon att prata med

Det finns många olika händelser och situationer i livet som kan leda till att du som barn eller ungdom mår dåligt. Och vi reagerar väldigt olika. Vill du prata med någon om hur du har det? Det finns grupper där du kan träffa andra unga i din situation, prata och dela erfarenheter, men också möjlighet att träffa någon att prata med själv.

Någon att prata med, grupper och enskilt

Unga vuxna är en mottagning för dig, 16 till 29 år, som mår dåligt och behöver stöd.

På Bup (barn- och ungdomspsykiatrin) Skåne online hittar du fakta, självhjälp och tips på vad du kan göra för att ta hand om dig själv och din psykiska hälsa. Du hittar också chattar och kontaktvägar om du behöver hjälp, vill ställa frågor eller få råd.

Bup Skåne online

Du kan också kontakta organisationen Barnens rätt i samhället, BRIS eller Maskrosbarn. Där kan du få prata med en vuxen eller diskutera med jämnåriga.

Ring, chatta, mejla med BRIS

Chatta eller delta i aktiviteter med Maskrosbarn

Chatta eller prata med Tjej- och transjouren i Lund

Chatta med svenska kyrkans nätvandrare

Chatta med självmordslinjen

Problem i skolan

Om du tycker att något är jobbigt och du inte trivs i skolan är det bra att prata med någon om det för att kunna hitta en lösning. Du kanske har blivit utsatt för mobbing eller kränkningar, eller känner dig väldigt stressad. Då kan du prata med elevhälsan på skolan.

Elevhälsa

Problem med alkohol eller droger

Maria Skåne Mellersta är till för unga under 25 år som har problem med alkohol eller andra droger. Mariamottagningen vänder sig även till ungas föräldrar och närstående.

Maria Skåne Mellersta

Frågor om identitet, sex, relationer

Ungdomsmottagningen är för dig mellan 12 och 23 år. Kontakta dem om du har frågor kring sex, relationer, preventivmedel och mycket mer.
Ungdomsmottagningen (tillhör Region Skåne)

Fler bra länkar

Sex och relationer – 1177.se

Sexuell identitet och HBTQ – umo.se

Om du har frågor om sex, hälsa och relationer – umo.se

Om du utsatts för våld eller andra övergrepp

Är du utsatt för misshandel, upplever våld i familjen eller utsätts för sexuella övergrepp? Du har rätt att få skydd och hjälp. Du kan ta kontakt med socialtjänstens mottagningsenhet eller sociala jouren för att få hjälp. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan. I Lund finns även Kriscentrum i mellersta Skåne och Barnahus mellersta Skåne för att stötta dig och se till att du får rätt hjälp.

Kriscentrum i mellersta Skåne

Barnahus mellersta Skåne

Sociala jouren

Om du inte kan bo kvar hemma

I Lunds kommun finns olika former av stöd för barn och ungdomar som inte kan bo kvar hemma.
Här kan du läsa om hur vi kan hjälpa dig

Hedersrelaterat våld

Du som känner oro för att du är utsatt av din familj, släkt eller andra kan kontakta socialtjänsten eller någon på din arbetsplats eller skola.
Läs mer om hedersrelaterat våld

Fråga om hedersrelaterat förtryck - Rädda Barnen (raddabarnen.se)

För dig som är ny i Sverige

I Lund finns det gruppträffar för barn och ungdomar som är nya i Sverige, Barn i start. Där får man lära sig mer om Sverige och Lund.

Barn i start

Inga pengar?

Om din familj inte har tillräckligt med pengar går det att ansöka om försörjningsstöd. Om man får försörjningsstöd eller inte beror bland annat på hur familjens ekonomi ser ut.

Försörjningsstöd

Vart ska du vända dig?

Är du orolig för dig själv, en kompis eller någon i din familj, men vet inte vart du kan vända dig? Då kan du kontakta socialtjänstens mottagningsenhet. De hjälper dig vidare så att du kan få råd och stöd.

Kontakta mottagningsenheten

Du som inte redan har en kontakt på arbetsmarknads- och socialförvaltningen, eller är osäker på vart du ska vända dig, kan börja med att kontakta mottagningsenheten.

Telefon: 046-359 70 10, vardagar 11–12 och 13–15

Telefax: 046-359 52 22
E-post: mottagningsenheten@lund.se

Besöksadress: Kristallen, Brotorget 1, Lund
Postadress: Box 1255, 221 05 Lund

Öppettider: Mån–tors 8–17, fre 8–16. Klämdagar och dag för röd dag: 8–15.