800 Lundabor gör insatser i samband med EU-valet

Det krävs många engagerade medarbetare för att genomföra val på ett rättssäkert och effektivt sätt. Över 800 lundabor kommer att bidra i arbetet med EU-valet i Lunds kommun under våren 2024.​

Antalet anmälda Lundabor är i nuläget så stort att kommunen inte tar in fler anmälningar till EU-valet.

Att jobba som röstmottagare är ett arvoderat uppdrag. Lundabor som anmält sig kan arbeta med en eller flera av dessa insatser:

• Förtidsröstningen 22 maj–9 juni.
  • Valdagen och valnatten 9 juni.
  • Valnämndens uppsamlingsräkning 12 juni.
Två personer sitter vid ett bord och tar emot röster vid ett val.

Det här gör en röstmottagare

Att jobba som röstmottagare är ett ansvarsfullt uppdrag som i grunden bidrar till den svenska demokratin. Röstmottagare har många viktiga uppgifter, till exempel:​

• möblera vallokaler
  • ta emot röster
  • räkna röster.

Allt du behöver veta om uppdragen finns på valnämndens webbplats. Om behov skulle uppstå av fler personer som arbetar med valet är det där intresseanmälan görs. På samma sida hittar du också allt du behöver för ditt uppdrag som röstmottagare.
Information från valnämnden om att arbeta med EU-valet 2024

Val till EU-parlamentet 2024

Vill du läsa mer om valet, hur du kan rösta och vilka röstlokaler som finns?

Val till EU-parlamentet 2024