Tillsammans skapar vi hållbara Lund

I Lunds kommun tar vi de utmaningar som finns inom hållbar utveckling på allvar. Vi strävar efter att vara ledande inom hållbar utveckling. Detta i samarbete med andra aktörer, lärosäten, näringsliv och invånare för att utveckla det hållbara samhället.

Lunds arbete med hållbar utveckling

Paraplyt för vårt arbete med hållbar utveckling är vår policy för hållbar utveckling. Policyn säger hur Lunds kommun förhåller sig till Agenda 2030 och de globala målen. Policyn blir verklighet genom program och planer med tydliga mål.

Policy för hållbar utveckling Pdf, 1 MB.

Lunds kommuns program för social hållbar utveckling och Lunds kommuns program för ekologisk hållbar utveckling, även kallat LundaEko, är två viktiga delar i detta arbete. Det är dessa två program som är grunden för innehållet på följande två sidor. Det är även här du hittar information om vårt arbete, våra målsättningar och våra olika samarbeten inom ekologiska och sociala hållbarhetsområden:

Ekologisk hållbarhet

Social hållbarhet

Så arbetar Lunds kommun för att minska energianvändningen

Klimatet just nu i särskilt fokus

Lund har utsetts till årets klimatstad av WWF, nu fortsätter vi tillsammans att visa vägen:

Tillsammans kan vi skapa ett klimatneutralt Lund

Lund kan bli del av biosfärområde

Lunds kommun arbetar tillsammans med Eslövs kommun och Sjöbo kommun med att bilda ett nytt biosfärområde i Skåne: Storkriket. Ett biosfärområde ska utifrån ett par valda fokusområden visa exempel på och inspirera till hållbar utveckling.

Följ och delta i arbetet med biosfärområdet

Så här arbetar vi med att spara energi

Att minska användningen av el och energi är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete.

Så sparar Lunds kommun energi