Skapande skola

På grund av den rådande coronasituationen ställer vi om vårens Skapande skola-program för att kunna genomföra dem digitalt. Skapande skola är ett statsbidrag som Kulturrådet beviljar.

Följande gäller för Skapande skola 2020/2021

  • Programmen erbjuds enbart till kommunala skolor och förskolor. Fristående skolor och förskolor söker själva.
  • Alla program är gratis.
  • Varje årskurs har platsgaranti på sitt program.

Här hittar hittar du programmet som PDF-fil.

Har du frågor om något skapande skola-program?
Kontakta oss på: skapandeskola@lund.se

Följande program kommer att erbjudas våra barn och elever:

Förskola: (barn födda 2016 och 2017)

Förskolan Bockarna bruse

Bockarna bruse

Bockarna Bruse är en interaktiv musikteater med riksspelman Anna Rynefors på sång, harpa, nyckelharpa och svensk säckpipa. Barnen får under föreställningens gång följa sagan om de tre bockarna, de får tillsammans sjunga, räkna, rytmisera och svara på frågor som driver handlingen framåt. Föreställningen blir på grund av rådande läge digital. Se gärna föreställningen på projektor om den möjligheten finns och kolla så att ljudet fungerar innan ni börjar. Lösenord till föreställningsfilmen finns i injudan som gått ut till alla förskolor. Filmerna finns tillgängliga till och med den 28 mars.

Filmklipp

Här hittar du Annas hälsning

Här hittar du Föreställningen

Hälsning från Anna

Om ni på förskolan själva har skapat på temat ”Bockarna Bruse” får ni gärna fotografera era verk och mejla till Anna på adressen anna@draam.com så svarar hon er med uppmuntrande ord till barnen och skickar även med en överraskning!

Digital workshop

För er som vill, så finns det möjlighet att ha en digital frågestund eller workshop med Anna efter att ni har sett föreställningen. Barnen kan visa vad de skapat och ni kan få förslag på hur ni kan arbeta vidare och barnen kan ställa sina frågor direkt till Anna. Även här rekommenderar vi att ni använder en projektor så att barnen ser och hör. Det finns ett begränsat antal tider för att boka en workshop så kontakta Anna genom att mejla till henne och boka in en dag och tid som passar. Sista dag att boka är 1 mars. Då skriver ni också om vilken teknik ni har och kan använda för detta (Skype, meet, teams). Sista dag för dessa digitala möten är den 28 mars, efter det är projektet avslutat och filmerna går inte längre att se.

Pedagogiskt material

Här hittar ni det pedagogiska materialet.

Bokning och frågor

För att boka in en digital frågestund eller workshop, kontakta: anna@draam.com

 

Förskoleklass: bild och form

skapande skola förskolan

Bokstavstryck: Ordflaggor och favoritord

Eleverna får en workshop på temat bokstäver och språk där de får möjlighet att lekfullt utforska alfabetet och dess bokstäver. Vilka ord är viktiga för dig? Det undrar konstnärerna Moa Lönn och Karin Auran Frankenstein. Tillsammans med eleverna undersöker de bokstäver och ord. Hur låter bokstäverna? Kan ett ord få dig att känna och smaka? Den här workshopen genomförs digitalt! Lösenord till filmerna finns i den inbjudan som gått ut till alla förskoleklasser.

1. Börja med att titta på Instruktionsfilm till Pedagoger (10 min). Här berättar vi hur workshopen ska gå till.

2. Titta på filmen Bokstavstryck: Ordflaggor och favoritord tillsammans med eleverna (5.26 min). Alla elever ska nu välja 3 favoritord. Skriv dem på ett eget A4 papper till varje elev så att de kan ha  orden framför sig när de ska göra flaggorna. Tips: Tänk på att inte välja för långa ord.

Tips! Börja redan nu att dokumentera processen, skicka bilder eller filmsnuttar som ni vill dela till karinochmoa@slamworks.se så postar vi dem på Instagramkontot @karinochmoa. Här kan också barnen ställa frågor till oss som konstnärer. Dela gärna info om detta med föräldrar och anhöriga. Självklart gäller GDPR-regler.

3.Titta på nästa film tillsammans med eleverna: Samlingen (20 min)

Tips! Ta fram de två kartongerna som det står SMAKA och LUKTA på. Det finns också en gummihandske så du kan dela ut bananchipsen med en handske. I kartongen LUKTA finns kanel och du kan bryta sönder kanelstången för att få mer doft i lådan. Det är kul om inte barnen ser innehållet innan det är dags i filmen.

OBS: Innehållsförteckning i lådan: SMAKA
Torkade bananchips: 60 % bananchips 30 % kokosolja 10 % socker.
Kan innehålla spår av mandlar och nötter.

4. Dags att göra stämplar. Ta fram påsen med lera och kartongbitarna med bokstäver.

Tips! Du kan klippa i leran för att få mindre bitar. Det ska bli 58 bitar med lera som ska bli stämplar på kartongbitarna. Leran torkar mycket snabbt - håll den hela tiden i plast. Arbeta i mindre grupper. Om leran torkar och inte fäster ordentligt på kartongen kan ni fukta den lätt med vatten och trycka fast. Leran heter Silk Clay.

5. Dags att trycka på tygflaggor!

Tips! Använd förkläden eller ha oömma kläder.


Lycka till och hör av er om ni har några frågor! För eventuella frågor kan ni kontakta Karin och Moa på karinochmoa@slamworks.se

 

Årskurs 1: dans och rörelse

Jongleringsbollar

Alfabetet genom cirkus, jonglering och rörelse

Eleverna får vid två tillfällen besök i klassrummet av kulturskolans cirkuspedagog och kommer tillsammans att utforska alfabetet genom rörelse, balans, gester, former och jonglering. De får arbeta med skapande övningar och gestalta och tolka alfabetet både individuellt och i grupp. Tillsammans med cirkuspedagogen övar de på rytm och koordination genom lek. Via enkla balanskonster övas motorik och tillit och eleverna får prova att skriva såväl med gester som hela kroppen.

Programperiod: programmet löper under läsåret med start i september.

Årskurs 3: kulturhistoria

Sapmi

Fokus Sápmi

Eleverna i årskurs tre får ett besök i utställningen Fokus Sápmi på Kulturen i Lund. Programmet inleds med en introduktion till samernas kultur och historia. Visningen följs av ett besök i Kulturens verkstad där eleverna ges en slöjduppgift som är inspirerad av traditionella samiska material, färger och mönster. Med handledning av kulturpedagog får eleverna skapa själv och sedan ta med sig sitt föremål hem. Mellan passen kommer grupperna att ha utomhusaktiviteter på samiskt tema.

Programperiod: programmet löper under läsåret med start i september.

Årskurs 4: teater

Upptäck teater

Upptäck teater

Programmet ”Ett besök i teaterns magiska värld” låter eleverna få en insyn i hur en professionell teater fungerar och ger dem en unik möjlighet att komma bakom kulisserna. Eleverna får bekanta sig med scenkonstens olika yrkesroller och får en inblick i hur en föreställning blir verklighet. De får arbeta tillsammans på scen och dela in gruppen i de roller som finns på en teater.

Programmet delas av Månteatern och Teater Sagohuset och sker på plats på respektive teater.

Programperiod: november till juni.

Årskurs 6: litteratur

Litteralund

Skriv- och läsprojekt med Litteralund

Programmet i litteratur består av två delar. Eleverna får först ett besök av en skrivpedagog som arbetar tillsammans med dem i klassrummet. På vårterminen besöker klassen Litteralund, Sveriges största barnboksfestival, och tar del av en storsamling med en inbjuden författare. Inför programmet får alla klasser förberedelsematerial i form av lärarhandledningar, infoblad om skrivpedagogen och författaren de ska träffa, videohälsning från författaren till klassen samt minst en bok per klass.

Programperiod: november till maj.

Årskurs 7: konst

Skissernas museum

Skapa på Skissernas Museum

Eleverna i årskurs 7 erbjuds en visning och workshop på Skissernas Museum. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Klasserna väljer mellan dessa två program:

  1. Hjältar i konsten
  2. Hur ett konstverk blir till?

Programperiod: programmet löper under hela läsåret med start i september.

Årskurs 9: film

Ystad studios

Spela in en deckarfilm

Årskurs 9 erbjuds en halvdag på Ystad studios visitor center där de får spela in en deckarfilm.

På plats i studion undervisas hela klassen översiktligt i filmproduktion, med inriktning på dramaproduktion, av professionella filmpedagoger. Sedan delas klassen upp i mindre grupper och arbetar med inspelning i tre olika studiomiljöer. När det filmade materialet är färdigt följer redigering och ljudbearbetning med handledning av pedagog. Avslutningsvis tittar klassen tillsammans på den färdiga filmen i studions biograf.

Programmet kräver cirka 4 timmars förarbete per klass.

Programperiod: september till december.

Grundsärskolan F-6

Program för särskola 1-6

Rum av musik

Programmet ”Rum av musik” strävar efter att varje elev ska få förhålla sig både individuellt och kollektivt i sitt musicerande. De ska få både synas och se, höras och höra. Programmet anpassas efter eleverna - det kan vara en folkmusikalisk berättarföreställning eller sinnesstimulering. Föreställningen bygger på kommunikation med alla sinnen och musikerna använder TAKK som förstärkning när det behövs. Programmet är uppsökande och varje grupp träffar musikerna vid tre tillfällen. Detta är en fristående fortsättning på nuvarande läsårs program.

Programperiod: programmet löper under hela läsåret.

 

Grundsärskolan 7-9

Filmworkshop

Eget skapande med film

Särskolans högstadieelever kommer arbeta med filmpedagog Pia Ivarsson vid tre tillfällen i grupp. Genom att arbeta med rörlig bild ska eleverna göra kortfilmer på tema som bygger på deras egna manus och filmidéer. Eleverna jobbar med ipads och kan välja att göra dokumentära reportage, reklamfilmer, stumfilm, animationer eller fiction. Programmet upplägg och innehåll formas tillsammans med Pia utifrån skolornas önskemål och förutsättningar.

Programperiod: programmet löper under hela läsåret.

Om Skapande skola

skapande skola

Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att

   1. kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i förskolan, förskoleklassen och i grundskolan

   2. öka den professionella kulturverksamheten för och med barnen och eleverna, så att tillgången till kulturens alla uttrycksformer och möjligheterna till eget skapande ökar.

Med kulturverksamhet avses verksamhet inom scenkonst, litteratur, visuell konst, arkitektur, design, konsthantverk, film, media, hemslöjd och arkiv- och museiverksamhet.

Följande gäller för Skapande skola 2020/2021

  • Programmen erbjuds enbart till kommunala skolor och förskolor. Fristående skolor och förskolor söker själva.
  • Alla program är gratis.
  • Varje årskurs har platsgaranti på sitt program. 

Här hittar hittar du programmet som PDF.

Har du frågor om något skapande skola-program?
Kontakta oss på: skapandeskola@lund.se

Direktadress till denna sidan: https://www.lund.se/skapandeskola