Så här arbetar vi
På Sagobackens förskola har vi flera gårdar med stora ytor, mycket växtlighet, backar och gräsmattor. Här finns många möjligheter till lek och utmaning. Vi har en liten “skog” där barnen tränar motorik, leker och bygger. I våra odlingslådor sår vi och det vi skördar äter vi.
Tillsammans med barnen skapar vi en verkstad för att utveckla barnens lekar med cyklarna. Ett lustfyllt cyklande blir en social aktivitet och inte enbart ett fordon.
Inomhus är vår lärmiljö föränderlig och utvecklas efter barnens behov och intresse.
Mat och bibliotek på förskolan
Vi har ett mottagningskök och får vår mat från Byskolans kök, som serverar måltider de själva lagar från grunden. Maten är 100% ekologisk. Tillsammans med köket arbetar vi aktivt för att minska matsvinnet och lära barnen goda matvanor. Våra egna odlingar tas tillvara på av köket som tillagar råvarorna, så som morötter, potatis och äpplen. Vid måltiderna äter all personal pedagogiskt, där samtal med barnen kring maten samt deras vardag är i fokus.
Vi har två stycken förskolebibliotek på Sagobacken. Verksamheten pågår inte bara i biblioteksrummet utan i hela förskolan. Vi arbetar med medveten högläsning, boksamtal, sagoberättande samt med att visa barnen var och hur de kan hitta svar på sina frågor. I biblioteken finns det böcker på svenska men även tvillingböcker på andra språk. I förskolebiblioteket finns även sagofigurer där man kan illustrera olika sagor.
Forskning och Grön Flagg
Vi använder oss av aktionsforskningen SKA arbetet för att kvalitetssäkra barnens utbildning. Vi har processhandledare i aktionsforskning utbildade vid Göteborgs universitet.
Aktionsforskning kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken. Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång.
Sagobacken har Grön Flagg-certifiering, som är både ett pedagogiskt verktyg och en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling i undervisningen och i den dagliga verksamheten