Så här arbetar vi
Genom ett medvetet arbete har vi skapat tillgängliga, inbjudande och fantasifulla lärmiljöer för alla barn hos oss. Våra lärmiljöer är grundade på våra pedagogiska intentioner utifrån förskolans läroplan och barnens intressen. Tillgänglighet är ett nyckelbegrepp för oss i arbetet med lärmiljöer. Med det kan barnet utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga. Tillgängligheten är möjlig, eftersom vi är närvarande, stöttande och handledande. Vi tar gemensamt ansvar i arbetslaget för att erbjuda barnen material efter intresse samt utmana dem vidare. Att iscensätta en fysisk lärmiljö är för oss att konkret iscensätta vår omsorg för barns utveckling, lek och lärande i form av rum och material. Vi tar tillvara barnens intresse men vi vill också väcka barnens intresse. Det gör vi genom att iscensätta lekar och miljöer som barnen kan lockas in i, utmanas i och där de kan inspirera varandra, samarbeta och utveckla nyfikenhet och socialt samspel.
Mat och bibliotek på förskolan
Vi har eget tillagningskök där våra kockar lagar god och näringsrik mat. Dagligen serveras mjölk, frukt, sallad och ekologiska grönsaker i olika färger. Köket är KRAV certifierat och serverar till största delen ekologiska och kravodlade produkter.
Förskolans bibliotek är en rik tillgång för förskolans alla barn. Vi arbetar dagligen med berättande och högläsning utifrån barnlitteratur, flanosagor, sagopåsar. Förskolans bibliotek och kulturombud har ett nära samarbete med folkbiblioteken vilket gör att förskolans bibliotek ständigt utvecklas och fylls på med ny litteratur.
Grön flagg
Vi arbetar aktivt för ett hållbart lärande och miljötänket är genomgående i förskolans olika miljöer. Förskolan är Grön flagg-certifierad.