”Vi lyckades med drömmen och ambitionen att utgå från Lund”

Hans musikvideor från Lund har både prisats och visats världen över. Nu producerar Martin Persson, exekutiv producent på Anagram, högklassiga tv-serier och filmer från ett kontor på Stortorget. Men Lund måste steppa upp om fler filmskapare och musiker ska vilja stanna och utvecklas i staden, menar han.

Martin Persson. Fotograf: Håkan Schüler– Född och uppvuxen i Lund, svarar Martin Persson på frågan om kopplingen till staden. För Martin har platsen Lund spelat en stor roll även i hans yrkesliv. Inte minst i samband med att han och Fredrik Boklund startade bolaget Apollon Bild&Film år 1986.  

 – Vi startade i en lägenhet på Råbygatan. Vårt mål var att först bli bäst i Sverige, sen Europa och därefter världen. På den tiden var det nästan omöjligt att inte vara i Stockholm om man skulle jobba med film och musik. Men vi lyckades med drömmen och ambitionen att utgå från Lund, säger Martin Persson.

Artister som Ace of Bace, Mauro Scocco, Army of Lovers, Peps Persson, The Cardigans, Miss B Haven, Magnus Uggla, Marky Mark ... ja listan kan göras lång över artister som kommit till Lund för att spela in sina musikvideor med Apollon bild och film.

– Det är klart att vi filmade på andra platser också. Men vi har varit på i princip de flesta ställen man kan tänka sig i Lund – Otto Lindblads väg, Winstrupsgatan, Lilla Fiskaregatan, Vita scenen i Stadsparken – och så använde vi gamla bryggeriet vid Allhelgonakyrkan och gamla Elverket som filmstudios, säger Martin Persson.

År 1994 utnämndes Apollon bild och film till det bolag med flest spelade videor på MTV. När Lund blev utsedd till årets popstad två år senare hade Martin och Fredrik producerat cirka 500 videor med Lund som bas.

– Efter det delade vi på oss och jag började dra mig åt att göra mer tv-serier och tv-filmer. När jag sen träffade Anders Jansson och Johan Wester fick jag erbjudande om att bli vd och delägare i Anagram, säger Martin Persson, som är kvar i bolaget men nu som exekutiv producent.

Hur ser Anagrams framtid i Lund ut?

– Anagram har alltid haft huvudkontor i Lund och har nu även ett systerbolag i Norge. Sen har vi tre olika bolag inom Anagram och på något sätt kommer vi nog att finnas kvar i Lund. Men det är klart att vi också ser att vi behöver röra oss mot Malmö för att få träffa mer filmfolk. Just nu jobbar vi för att försöka få till en tv-serie med utgångspunkt i Lund, men det beror på finansieringen om det blir av eller inte. Men visst vore det fantastiskt?

Har inte lika många tv-serier filmats i Lund, som era musikvideor?

– Ska man vara helt krass har vi nog bara ett exempel och det är julkalendern ”Skägget i brevlådan” med Anders och Måns, som filmades i en studio ute i Gunnesbo.

Vad är kreativitet för dig?

– Det är att göra saker. Det är handling. Man träffas, bestämmer att nu gör vi det här och utvecklar något, startar projekt eller företag och omvandlar energin till någonting konkret.

Hur började ditt intresse för film och musik?

– Musik har jag alltid lyssnat på. Vi var ett stort kompisgäng på gymnasiet som spelade musik, gick på konserter och var med i studiecirklar som att göra radio, skriva artiklar och fotografera. Vid Kattesund fanns ett stort replokalskluster som verkligen genomsyrade vår vardag, antingen stod man på scen eller bredvid. Bara i min klass på Katedralskolan var det säkert 15 personer som efter gymnasiet fortsatte med det kreativa spåret. Björn Kjellman var en av dem, han fick mig att börja en dramakurs och sen fortsatte vi med en teaterutbildning tillsammans efter gymnasiet.  

– Filmintresset tror jag kommer från filmstudion. Det fanns något som hette ”midnattsvisning” på Sparta som visade filmer man inte kunde se på andra sätt. Nu när man blivit äldre och börjar få mer tid funderar jag på om man inte skulle starta en filmstudio igen. Jag, Daniel Sandström och China Åhlander skulle kunna facilitera.

Lunds musikliv var onekligen blomstrande på 1990-talet. Tror du det är helt kört för Lund att bli en lika aktiv musikstad igen?

– Det borde inte vara det. Det handlar väl om att ha en plan för det och bygga långsiktigt. Sen är det ju inte bara Lund som stad som har förändrats. En stad fungerar inte isolerat. Men många som vill utöva kultur och samtidigt bo billigt flyttar till Malmö istället. Det märkte vi redan när vi gjorde musikvideor med nya band i mitten på 1990-talet, säger Martin Persson.

Vad kan kommunen göra för att främja kreativiteten i Lund?

– Jag har barn som går i skolan och gymnasiet och upplever att det finns en bra bas där med både teater och film. Men sen försvinner ju många härifrån. Det är viktigt att det finns strukturer för att kunna fortsätta utöva sin kreativitet på något sätt. Både vad gäller konstnärliga utbildningar och fria grupper och scener. Eftersom Lund har sett så gott rykte som skolstad tror jag man kan bygga vidare på det därifrån.

Vad ger dig energi och nya idéer nu under pandemin?

– Det är att läsa böcker, titta på tv, sen är jag ute och springer en del för att hitta nya idéer. Sitta på ställen som Stortorget, Klostergatan, Ariman eller Grand, sådana ställen behövs. Konserter kan jag verkligen sakna. Men jag var på en liten konsert i Stadsparken med Magnus Skogsberg i somras. Det var femtio personer inom avspärrningen, sedan kunde flera stå utanför. Sommarlund tycker jag har hållit hög klass och varit snyggt genomfört. Mer sådant tycker jag man skulle kunna försöka göra året om.

Sammanfattningsvis: vad kan vi göra för att bli mer kreativ som stad?

– Jag tycker man ska satsa på de unga, både de som bor här men också de som kommer hit för att plugga. Sen tror jag det behövs ytterligare kulturhus där man förser kreativa människor med lite resurser en plats att vara på, säger Martin Persson.

Fakta om Martin Persson

Ålder: 58.

Bor: Lund.

Gör: exekutiv producent på Anagram Sverige.

Kreativt signum: ”Jag är nyfiken, rastlös och att jag vill jobba med roliga människor”.

 

Fotograf: Håkan Schüler