”Vem annars ska skryta om Lund om inte vi själva?”

Hon har jobbat med företag och organisationer världen över i 25 år. I dag visar Lotta Wessfeldt, senior relation manager på Ideon Science Park, upp Lunds unika fördelar för tillresta delegationer, forskare och investerare.

Lotta WessfeldtDen kreativa platsen Ideon Science Park är inte bara Sveriges första sciencepark. Efter snart fyrtio år av innovationer huserar numera 400 bolag och tiotusentals nationella och internationella kontakter i Ideons 16 byggnader i nordöstra Lund.

– Vi driver innovation med hela hjärtat. Redan vid start grundades den speciella Ideon-andan, som bygger på att man kan fråga vem som helst och tillsammans hjälpas åt att lösa ett problem, säger Lotta Wessfeldt, som efter flera år jobbat på resande fot nu landat på Ideon Science Park i Lund. Här arbetar Lotta bland annat med att koppla ihop forskare, investerare och bolag.

– Många i Lund inser nog inte hur berömt Ideon är internationellt. Vi utgör ett mål för många delegationer och internationella besök som vill se hur den svenska ideonmodellen jobbar med att få bolagen att ta fart och börja växa, säger Lotta Wessfeldt.

Hur ser den internationella blicken på Lund ut?

– Dels ser man den här vackra, kulturella staden med många traditioner och dels känner man till att det finns så mycket spets och världsledande innovation här. Lund har ett universitet i topp, innovationer i topp och platsen Lund är helt enkelt topprankad, säger Lotta Wessfeldt.

Lever vi upp till den bilden, tror du?

– Det som är unikt med Lund är att du kan komma hit som internationellt anställd, forskare eller student och få röda mattan utrullad. Du blir välkomnad överallt, bland annat genom Lund international hub och internationell skola för dina barn. Men samtidigt: ska vi behålla den tillväxtfart vi behöver måste vi bli ännu vassare på den internationella talangattraktionen. 

Vad tror du gör att Lund uppfattas som kreativt och kulturellt?

– När jag träffar olika representanter blir de förvånade över att Lund är så litet, fördelen är att det är nära till allt. Man ser en fantastisk stadskärna, ett världsberömt universitet och kan blicka över den här bubblande grytan av allt som händer. Hittills har det kulturella Lund synts mer än det som faktiskt också finns här: de innovativa, skarpa hjärnorna och företagen som skapar framtiden. Det hoppas jag vi kommer bli ännu starkare på att få ihop kring berättelsen om Lund.

Vad är kreativitet för dig?

– För mig ligger det nära innovation. Om du inte jobbar kreativt är det svårt att få fram nya innovationer. Det är viktigt att våga tänka nytt i alla sammanhang för att de nya idéerna ska kunna rulla ut som en ny produkt eller tjänst.

Hur får Ideon inspiration att fortsätta jobba kreativt?

– Det är klart att vi tittar på hur andra gör, som exempelvis San Fransisco, Silicon Valley och andra innovationshubbar och science parks i andra delar av världen. Ideon ingår i ett fantastiskt globalt nätverk av science parks. Vårt huvuduppdrag handlar om att vi måste hitta de bästa möjliga förutsättningarna för bolagen att kunna växa. De idéerna hittar vi utanför Sveriges gränser. Men oftast är det faktiskt tvärtom: många kommer till Lund för att få de bästa idéerna!

Var hittar du kreativitet i Lund?

– Jag hittar den hos alla fantastiska entreprenörer jag träffar. Jag är verkligen imponerad av den yngre generationen som kommer nu, som gör sina interns och börjar komma ut på sina nya arbetsplatser – där ser jag så mycket kraft, kreativitet och nya idéer. Ett annat exempel där kreativiteten verkligen kommer fram är under våra årliga ”innovation days”. För ett par år sedan hade jag utöver LTH-studenter och forskare, även bjudit in Polhemskolans teknikelever. Deras innovativa utställning inom temat smarta staden var helt fantastisk med sina pappstäder och 3D-printade föremål. 

Vad ger dig energi och nya idéer?

– Att träffa människor ger både nya perspektiv och energi. Sen tycker jag det är fantastiskt när yngre tycker det är kul och vill vara med och påverka. Vårt uppdrag ska vara att bädda för det och att vara kreativa i vårt sätt för att kunna välkomna engagemanget.

Vad krävs för att en stad ska uppmuntra till kreativitet?

– Jag tror på att involvera invånarna. Jag brukar använda begreppet ”The smartest people don´t work for you” – det vill säga, de nya idéerna kommer oftast utifrån – så vi måste ta hjälp av varandra för att komma framåt. Ett konkret tips för kommunen kan vara att bjuda in till workshops när man planerar något nytt. Det är inte bara väldigt bra, utan väldigt kul!

Hur kan Lund bli ännu bättre inom det kreativa området?

– Jag önskar att vi får en kraft att få ihop budskapet om allt som finns här. Lund jämförs ofta med Malmö och andra städer. Jag tycker det är bättre att vi lyfter både varandra och vad var och en är bra på istället. Det kan inte vara så att alla ska göra allt. Låt alla göra det just de är bäst på och skryt lite mer om all spetskompetens och innovationskraft som finns i Lund. För handen på hjärtat: vem ska skryta om Lund om vi inte gör det själva?

Fakta om Lotta Wessfeldt

Ålder: 52

Bor: Limhamn

Gör: Senior Relationship Manager på Ideon

Kreativt signum: ”Kan skapa bra energi och få personer att känna sig sedda och hörda för att i sin tur få fram sitt bästa”

 

Lotta tipsar om två filmer på temat innovationer från Lund:

Made in Lund – "Innovations from Ideon" special edition (1983-2017)

Made in Lund – the digital exhibition of historical innovations from Lund 1707-2017