Mjuk asfalt testas i Lund

Lund är först i världen med att testa en ny sorts mjuk asfalt på en trafikerad cykelväg. Testet ingår i ett forskningsprojekt som syftar till att minska skadorna vid fallolyckor

Här läggs mjuk asfalt på gång-och cykelväg längs Dalbyvägen 200713

Foto: Här läggs "mjuk" asfalt på  del av cykelvägen längs Dalbyvägen den 13 juli 2020.

– Lund är en fantastiskt fin miljö att utveckla tekniska och andra innovationer. Lunds kommun vill gärna vara testbädd som här, när företag och forskning samverkar för att ta fram nya material. Lyckas projektet och brukarna blir nöjda, öppnas möjligheter att göra gång- och cykelbanor säkrare i Sverige och övriga Europa, säger kommunalrådet Jan Annerstedt (FNL), ordförande i tekniska nämnden.

Syftet med den fallvänliga asfalten är att minska risken för skador på både fotgängare och cyklister. Det som ska mätas är registrerade skador på sträckan, hur asfalten upplevs att gå och cykla på samt hur asfalten uppför sig vid årstidsväxlingar och underhåll av vägen.

– Att bygga cykel- och gångvägar med ett mer förlåtande material kan förhindra tusentals att skada sig. Vi är nu inne på vårt tredje år av forskning och utveckling och vi närmar oss en färdig produkt som kan ge nytta till samhället, säger Viveca Wallqvist, seniorforskare på RISE.

Sten blandas med gummi

Den fallvänliga asfalten är blandad med gummigranulat. Vanlig asfalt består av sten och bindemedlet bitumen. Nu tillsätts alltså även 30 procent gummigranulat från återvunna däck. Alla ämnen som ingår i däcket är bundet i gummit, ungefär som i en sten. Detta gör att lakvattnet – som är det vatten som passerar genom gummigranulatet – uppfyller dricksvattenkvalitet redan innan det är bundet i asfaltsmaterialet, som helt omsluter gummigranulatet. Genom att återvinna gummi i stället för att elda upp det i ett värmekraftverk, minskar också utsläppen av koldioxid.

Testpatrull med cyklister ska rapportera från asfalten

I projektet har 30 cyklister testat olika underlag. Undersökningen visade att gummiasfalten ansågs vara lika bra eller bättre jämfört med normal asfalt. Beläggningen är alltså tillräckligt hård för att du enkelt ska kunna cykla, men tillräckligt mjuk för att den ska fånga upp stötar och förhindra skador vid fall. Sträckan i Lund är den första som testas i gatumiljö, och här ska forskningsprojektet rekrytera cyklister från skilda åldersgrupper och med olika cyklar. Intresserade Lundabor som själva vill testa är givetvis välkomna att köra på ytan så snart den har svalnat dagen efter läggningen.

– Vi ser ständigt över hur vi arbetar och kan det här samarbetet reducera personskador på vårt gång- och cykelvägnät är det fantastiskt. Men egenskaperna i olika asfaltsblandningar skiljer sig åt och att den mjuka asfalten är möjlig att underhålla är en förutsättning. Vi kommer att titta på och hur beläggningen påverkas av sopning, vinterväghållning och av bilar som svänger över från infarter, säger Mats Lawesson, driftingenjör på tekniska förvaltningen i Lunds kommun.

Plats

Den fallvänliga asfalten ligger på en 300 meter lång sträcka på gång- och cykelvägen längs Dalbyvägen mellan Arkivgatan och Brunnsgatan.

Fakta

Lunds kommun har ett utvecklingssamarbete med Peab Asfalt när det gäller beläggning av asfalt. Det är genom detta samarbete som forskningsprojektet har kommit till. I projektet, som finansieras av det strategiska innovationsprogrammet RE:Source och koordineras av RISE, ingår också återvinningsföretaget Massbalans.

Läs mer om projektet

Om projektet på RISE:s webbplats
Om projektet på Massbalans webbplats