Frågor och svar om loppis

Här hittar du vanliga frågor om loppisen på Södra Esplanaden.

1. Varför måste jag boka och betala i förväg?

Genom att boka och betala en plats i förväg kan du själv välja när du vill ta din plats i anspråk, dock senast kl 09.00, och du slipper köa för betalning. Du får bekräftelse via e-post och sms som visar vilken plats som är din.

2. Hur gör jag för att boka och betala?

Du når bokningstjänsten via www.lund.se/bokaloppis.

3. Kan jag betala i parkeringsautomat på plats?

Nej.

4. Kan jag boka samma dag som det är loppis?

Ja, du kan boka fram till kl 09.00. Du kan sätta upp dina saker tidigast kl 06.30 och senast kl 09.00.

5. Jag har ingen e-legitimation eller e-postadress, hur gör jag för att boka plats?

Du kan boka och betala i receptionen på Kristallen, Brotorget 1. Från 1 januari 2018 går det inte längre att boka hos Turistbyrån. Kristallen har öppet måndag-torsdag 8-17, fredag 8-16.

För att boka måste du visa giltig legitimation: id-kort, körkort eller pass. Du måste ha ett giltigt personnummer för att kunna boka och du betalar med bankkort. Om du saknar e-postadress får du en utskrift som bekräftar din bokning och anger vilken plats du har på loppisen. Ta med bekräftelsen till loppisen eller visa ditt sms i mobilen.

6. Kan jag betala kontant?

Nej. Du betalar med bankkort eller internetbank om du gör din bokning via dator/smartphone. Ditt bankkort måste vara godkänt för handel online. På Kristallenkan du endast betala med kort.

7. Varför måste jag ha e-legitimation eller annan legitimation för att boka plats?

Vi följer Skatteverkets regler för uthyrning av torg-och marknadsplatser. Det betyder att vi måste registrera namn eller firma och person- eller organisationsnummer, samt adress. Personnummer måste anges vid bokning. Om du saknar personnummer, till exempel på grund av studier i Sverige under kortare tid än ett år, måste du be någon annan boka åt dig

8. Får jag pengarna tillbaka om jag inte utnyttjar min bokade plats?

Nej. Avgiften är inte återbetalningsbar.

9. Kan jag välja vilken plats jag vill ha?

Nej. Platserna tilldelas automatiskt.

10. Hur hittar jag rätt plats på Södra Esplanaden?

Platserna är numrerade med en platta i marken. Plattan sitter i mitten av din 4-metersplats. Alla platser finns markerade på en karta som du kan hämta i bokningstjänsten eller på lund.se/loppis.

11. Kan jag boka flera platser samtidigt eller bredvid varandra?

Ja, du kan boka en dubbelplats för 260 kr. Det finns 11 dubbelplatser som alla ligger i områdets början och som tilldelas i omvänd ordning, dvs första dubbelplats har nummer 22+20. Enkelplatser börjar på nr 24 och tilldelas i vanlig ordning, 25, 26 etc.

12. Kan jag boka för flera lördagar på en gång?

Nej, du bokar en lördag i taget.

13. Är det loppis alla lördagar, året runt?

Loppisen är öppen på helgfria lördagar. Det är alltså ingen loppis på midsommardagen. Det finns inget fast datum för när loppisen börjar eller slutar på året, utan det är försäljarnas intresse som avgör. Toalett och container finns på plats under högsäsong, omkring apriloktober.

14. Jag fick ingen e-postbekräftelse och vet inte vilken plats jag har, vad gör jag?

Det kan bero på att du skrivit in fel e-postadress eller att mejlet hamnat ibland din skräppost. Det kan även uppstå problem om anslutningen bryts innan din bokning är helt klar. Om du har angett mobilnummer får du även bekräftelse via sms. Du kan se din bokning på Min Sida påhttps://service.lund.se/ocheller ringa 046-359 50 00 under kontorstid. Vid mindre brådskande frågor kan du mejla tekniska.forvaltningen@lund.se.

15. Jag vill boka dubbelplats men ser bara alternativet enkelplats på valt datum (eller tvärtom). Är platserna slut?

Oftast handlar det om att någon annan håller på med en bokning samtidigt. Då syns inte det alternativ som någon annan just nu håller på med. Ladda om sidan eller gör om din bokning. Om platserna verkligen är slut, vilket möjligen kan ske med dubbelplatser eftersom antalet är begränsat till 11, så syns inte alternativet även om du börjar om.

16. Jag har bokaten plats men beloppet har dragits två gånger - hur gör jag?

Kontrollera först på ditt kontoutdrag om beloppet verkligen har dragits dubbelt, dvs att det finns två genomförda transaktioner. Beloppet reserveras på ditt konto när betalningsprocessen inleds. Om internetförbindelsen avbryts innan du är klar, eller om du själv avbryter köpet,kanbeloppet ståkvar som reserverat på ditt konto några dagar, beroende på din banks rutiner.

En annan förklaring kan vara att bokningen tog för lång tid. När du börjar din bokning och väljer en plats är den reserverad i 20 min. Om du väntar längre än 20 min innan du gör betalningen är platsen inte längre reserverad - eftersom andra ska ha möjlighet att boka den - men betalningen genomförs ändå eftersom bokning och betalningsker iolika system. Därför är det viktigt att slutförainom 20 minuter, eller avbryta och starta om från början.

Om du har betalat dubbelt, eller betalat utan att få en plats, kontakta tekniska.forvaltningen@lund.se. Vi behöver ditt personnummer, loppisdatum och skärmdump/kopia av kontoutdrag som visar att beloppet dragits felaktigt. Återbetalning sker till det kort som använts.

17. I bokningstjänsten står det att loppisen har tiderna kl 09.00-15, börjar den inte tidigare på morgonen?

Loppisen öppnar kl 06.30, och från och med den tiden kan du packa upp dina saker. Du kan boka fram till kl 09.00 på lördagen, sen stänger tjänsten, och det är därför det är den tiden som anges när du väljer plats.

18. Jag vill rapportera tekniska problem med bokningstjänsten.

Vardagar 817 (fredagar 816) kan du ringa Lunds kommuns medborgarcenter på telefon 046-359 50 00. Vid mindre brådskande frågor kan du mejla tekniska.forvaltningen@lund.seoch få svar under kontorstid på vardagar. Det finns ingen teknisk support under kvällar eller helger.

Faktaansvarig: Tekniska förvaltningen

Direktadress till denna sidan: https://www.lund.se/loppisfaq

Kontakt

Trafikvaktkåren

Tekniska förvaltningen

Besöksadress:Brotorget 1, Lund
Telefon Medborgarcenter: 046-359 50 00
E-post: tekniska.forvaltningen@lund.se
Torgvakt: 0708-23 24 53, kl 712 måndaglördag