Platser - ramprogrammet i korthet

I ett så kallat ramprogram har Lunds kommun tagit fram en helhetslösning för hela stationsområdet, både på västra och östra sidan.

Ramprogrammet ligger till grund för kommande detaljplaner och gör en successiv utveckling av området möjlig.   

Clemenstorget

Clemenstorget får ett nytt utseende och blir ett nytt nav för kollektivtrafikresenärer. Från torget kan resenärerna enkelt nå tåg, spårväg, stadsbuss, regionbuss och cykelgarage utan att behöva korsa gator med biltrafik. Mitt på Clemenstorget placeras en ny hållplats för spårväg.

Spårvägstrafiken kommer att gå diagonalt över torget med riktning mot Sankt Laurentiigatan. Torgets utseende förändras då befintliga staket, gräsytor och cykelparkeringar ersätts med en gemensam yta under träden där fotgängare kan röra sig fritt. Platanerna bevaras i så stor utsträckning som möjligt.

Från torget finns nedfarter till ett nytt stort garage för cyklar, dels via en mindre trappa med möjlighet att leda ner cykeln, och dels via ramper placerade i Bangatan.

Torghandel kommer, liksom idag, att finnas på torgets sydöstra del. 

Arkitektävling

Clemenstorget och Bangatan är ett extra viktigt stadsrum och har därför behandlats i en arkitekttävling. Det vinnande förslaget ingår i det vidare arbete med området.

Bangatan

Bangatan stängs för allmän biltrafik men bussar, taxibilar och godstransport tillåts på delar av gatan. Gatan får också ett nytt cykelstråk och bredare trottoarer och föreslås få trädplanteringar som möjliggör attraktiva platser för uteserveringar.

Från cykelstråket kan man via ramper ta sig direkt till det nya stora cykelgaraget under gatan. Garaget blir Bangatans andra lager för resenärer. Det blir en upplyst bekväm plats, med möjlighet att blicka upp på Bangatan och att snabbt ta sig in till Rydes undergång och till det nya resecentrum.  

Resecentrum och Mittelbron

Samlingspunkten för kollektivtrafikresenärer blir det nya resecentrum som spänner över spårområdet.

Resecentrums östra del placeras norr och väster om Tullkammaren. Utseendet på den nya byggnaden kommer att anpassas så att den samspelar med Tullkammaren då den har stora kulturhistoriska värden. 

Den nya byggnadens placering gör det tydligt att det är här samlingspunkten ligger för Lund C:s besökare. Det finns entréer åt alla väderstreck för enkel tillgång till spårväg, stadsbuss och regionbuss. 

På spårens västra sida byggs en helt ny entrébyggnad som också kommer att innehålla olika former av service till resenärerna. Här kommer det också att finnas plats för taxibilar. 

 

Skyttelbron och kvarteret Spoletorp

Skyttelbron kommer för cyklisterna att ersätta Mittelbro som ett snabbt sätt att ta sig över järnvägsspåren. En gång- och cykelramp byggs som leder upp på bron från korsningen Fredsgatan-Spolegatan. I anslutning till cykelrampen blir det cykelparkeringsplatser. 

I kvarteret Spoletorp ska det bland annat en ny terminal för regionbussarna.

Bussterminalen utformas så att fordonstrafik mellan kvarteret Spoletorp och Clemenstorget undviks och oskyddade trafikanter kan röra sig fritt mellan kv Spoletorp, Clemenstorget och resecentrum. Regionbussarna kommer att ansluta under kvarterets västra sida ut mot Carl Bernlunds gata.

I huset kommer det även bli kontor och handel. Under kvarteret byggs ett bilgarage med infart från Britta Holmströms gata. 

Västra stationstorget 

På västra stationstorgets norra del föreslås en lägre byggnad som innehåller en nedfartsramp till ett underjordiskt cykelgarage. Byggnaden ska också innehålla kommersiella lokaler. Även den befintliga nerfarten till parkeringsgaraget byggs om. 

Stationsbyggnaden byggs på med två våningar för att matcha övrig bebyggelse kring torget och ge torget en tydligare inramning. Ny bebyggelse föreslås även i anslutning till de befintliga skolbyggnaderna, söder om stationshuset

I torgets södra del skapas en ny entré till Klosterkyrkan och kyrkogården.

Kvarteret Häradshövdingen

I kvarteret Häradshövdingen planeras bland annat för en ny hotell- och kongressanläggning. 

I synnerhet mot Klosterkyrkan och Västra Stationstorget är utgångspunkten att bottenvåningen på de nya byggnaderna ska ha kommersiella eller offentligt tillgängliga lokaler. Det är fortfarande osäkert om den byggnad där tingsrätten idag finns kan bevaras och inlemmas i den nya kongressanläggningen.

Tingsrättens verksamhet kommer att flytta till en ny byggnad längre norrut. 

Lokföraregatan

Lokföraregatan förlängs söderut, ända ned till Trollebergsvägen och får ett helt nytt utseende.

Gatan ska upplevas som en entré till Lund C. Därför planteras alléträd och det är också viktigt att nya byggnader vänder sina ”framsidor” mot gatan.

På den nya delen, mellan Västra stationstorget och Trollebergsvägen, blir det en gata för enbart gång- och cykeltrafik. På den befintliga delen av gatan blir det blandad trafik och den utformas för trafik i låga hastigheter. Det ska vara enkelt för gående och cyklister att korsa gatan. 

Lokföraregatan kommer att utredas vidare i den framtida detaljplaneringen där gatans placering fastställs.

Bjeredsparken

Den påbörjade omvandlingen av Bjeredsparken till en aktivitetsfylld innerstadspark fortsätter. Därför föreslås nya paviljonger på flera platser i parken, med verksamheter som är offentliga och tillgängliga både dagtid och kvällstid. 

Nya tingsrätten

En ny tingsrättsbyggnad byggs söder om ”Kristallen”, byggstart var i början av 2016. Den södra och mest publika entrén vänds mot den västra delen av Resecentrum och den öppna yta som skapas mellan byggnaderna. 

Bilar kommer till byggnaden både från Bruksgatan öster om byggnaden och från söder.

Rydes undergång

Rydes undergång byggs om för att bättre kunna ta hand om fler resenärer. Det blir nya entréer med rulltrappor, bredare gångtunnel och nya hissar.

Från gångtunneln ska det vara möjligt att ta sig till plattform 1 och till det nya cykelgaraget. 

Faktaansvarig: Stadsbyggnadskontoret

Kontakt

Stadsbyggnadskontoret

Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Besöksadress: Brotorget 1, Lund
Telefon: 046-359 75 00
E-post: stadsbyggnadskontoret@lund.se