Länk till startsidan

Behandling av personuppgifter inom stadsbyggnadskontoret

Här hittar du information om stadsbyggnadskontorets behandling av personuppgifter, uppdelat på de olika verksamheterna.

Stadsbyggnadskontoret lämnar råd och ger service i plan- och byggfrågor, samt sköter myndighetsutövning enligt plan- och bygglagen (PBL) och andra lagar. Stadsbyggnadskontorets arbetar med frågor från övergripande planering till konkreta byggprojekt samt svarar för kartframställning, mätningsverksamhet och fastighetsbildning.

Personuppgiftsansvarig är byggnadsnämnden.

Kontaktuppgifter och mer information om stadsbyggnadskontoret

Hantering av detaljplaneärenden

Planavdelningen arbetar med handläggningen av detaljplaner. Under processen prövar kommunen hur det är lämpligt att använda mark. Det är en demokratisk process där allmänhet, myndigheter, organisationer och andra berörda får lämna synpunkter på planförslag. I arbetet görs avvägningar mellan allmänna och enskilda intressen. En detaljplaneprocess kan starta på olika sätt. Ofta kontaktar markägare eller exploatörer kommunen då en ny detaljplan behöver tas fram för att ett byggprojekt ska kunna genomföras. I andra fall kan kommunen själv initiera en detaljplan.

Syfte med personuppgiftsbehandlingarna

För att handlägga i detaljplaneprocessen krävs det att vi samlar in personuppgifter från den som ansöker om en ändring eller framtagande av en ny detaljplan. Det kräver även att vi samlar in personuppgifter från den som lämnar synpunkter på detaljplanen. Den rättsliga grunden för behandlingen är rättslig förpliktelse.

Personuppgifter samlas in från dig via blankett för begäran om planbesked eller via e-tjänst för att lämna synpunkter under planprocessen.

I samband med att du begär planbesked, lämnar synpunkter i ett yttrande eller överklagar beslut om detaljplan samlar vi in uppgifter som för- och efternamn, personnummer, kontaktuppgifter, adress och fastighetsbeteckning.

Personuppgifter som framkommer i begäran om planbesked, yttrande i samråd och granskning samt överklagande av detaljplan sparas för all överskådlig framtid.

Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

För- och efternamn kan förekomma i granskningsutlåtande där yttranden i detaljplaneprocessen sammanställs. Granskningsutlåtandet publiceras på Lunds kommuns webbsida och är tillgängligt för allmänheten.

Läs mer om personuppgifter och personuppgiftsbiträden

Automatiskt beslutsfattande förekommer inte.

Personuppgifter överförs ej utanför EU/EES.

Hantering av bygglovsärenden

Bygglovsavdelningen handlägger bygglov och anmälan. Bygglovsprocessen är utformad för att säkerställa att byggnationen följer gällande lagar, bestämmelser och planeringsregler samt för att säkerställa att den planerade strukturen är säker och hållbar. Bygglovsavdelningen ansvarar även för att säkerställa att ventilations-, sotnings- och brandskyddskontroller genomförs i kommunen.

Syfte med personuppgiftsbehandlingarna

I samband med att du vill bygga en ny byggnad, bygga till eller göra ändringar kommer vi samla in dina personuppgifter i syftet att handlägga din ansökan om bygglov. Dina personuppgifter kan även komma att behandlas i samband med att ventilation, sotning och brandskyddskontroller genomförs. Den rättsliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse.

Personuppgifter samlas in från dig eller ditt ombud via blankett eller e-tjänst för ansökan om bygglov, samt när du lämnar ett yttrande eller överklagar beslut om bygglov. Personuppgifter kan även samlas in via e-tjänster för ansökan om egen sotning och för inlämning av protokoll från obligatorisk ventilationskontroll.

Personuppgifter som samlas in i samband med ansökan om bygglov och handläggning av ärendet är för- och efternamn, personnummer, kontaktuppgifter, adress samt fastighetsbeteckning. Uppgifter som samlas in vid ventilation, sotning och brandskyddskontroller är för- och efternamn, personnummer, kontaktuppgifter, adress samt fastighetsbeteckning.

  • Personuppgifter som framkommer i ansökan om bygglov, yttranden, slutbesked, överklagande av beslut om bygglov sparas för all överskådlig framtid.
  • Ansökan om egen sotning och protokoll från obligatorisk ventilationskontroll sparas för all överskådlig framtid.

Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Läs mer om personuppgifter och personuppgiftsbiträden

Automatiskt beslutsfattande förekommer inte.

Personuppgifter överförs ej utanför EU/EES.

Hantering av ärenden inom lantmäteri, mättjänster och kartframställning

Lantmäteriavdelningen ansvarar för kartframställning, mätningsverksamhet, fastighetsbildning samt fastighetsregistret i Lunds kommun. Till lantmäteriet vänder du dig för att få en lantmäteri­förrättning utförd, till exempel om du vill stycka av en tomt, bilda en gemensamhets­anläggning, skapa servitut eller göra andra ändringar i fastighetsindelningen. Till kart- och mätenheten vänder du dig för att få hjälp med husutstakning, lägeskontroller, gränsvisning och du kan även beställa kartunderlag

Syfte med personuppgiftsbehandlingarna

När du beställer lantmäteri­förrättning och mättjänster samlar vi in personuppgifter i syfte att handlägga ditt ärende och debitera för kostnaden för tjänsten. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är avtal.

Personuppgifter samlas in från dig via e-post, pappersblankett eller e-tjänst när du ansöker om förrättning, lämnar uppgifter till lägenhetsregistret eller beställer mättjänster.

Personuppgifter som samlas in från dig är för- och efternamn, personnummer, kontaktuppgifter, adress, samt fastighetsbeteckning.

Uppgifter som samlas in i samband med lantmäteri­förrättning sparas för all överskådlig framtid.

Vid beställning av mätuppdrag gallras uppgifterna efter genomfört uppdrag.

Vid Beställning av specialanpassad karta gallras personuppgifterna 7 år efter utfört uppdrag.

Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Läs mer om personuppgifter och personuppgiftsbiträden

Automatiskt beslutsfattande förekommer inte.

Personuppgifter överförs ej utanför EU/EES.

Dina rättigheter

Som registrerad har du flera rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Exempelvis har du rätt att veta hur vi som kommun hanterar dina personuppgifter. Vilka övriga rättigheter som gäller beror på den rättsliga grunden med behandlingen.

Läs mer om dina rättigheter

Klagomål

Har du ett klagomål eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Lunds kommuns dataskyddsombud.

Om du fortfarande inte är nöjd med hur Lunds kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Integritetsskyddsmyndighetens webbplats

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?