Länk till startsidan

Behandling av personuppgifter inom Lunds Renhållningsverk

Här hittar du information om Lunds Renhållningsverks behandling av personuppgifter, uppdelat på de olika verksamheterna.

Lunds renhållningsverk ansvarar för avfallshanteringen inom Lunds kommun. Verksamheten hämtar hushållsavfall från cirka 57 000 hushåll, visst verksamhetsavfall och ansvarar för återvinningsstationer och två av återvinningscentralerna. Verksamheten ansvarar även för gångbanerenhållning och containerverksamhet.

Personuppgiftsansvarig är renhållningsstyrelsen.

Kontaktuppgifter och mer information om Lunds renhållningsverk

Avfallshantering

Du som bor i villa eller radhus har flera olika abonnemang för avfall att välja mellan, allt för att passa dig och dina behov. Oavsett vilket abonnemang du väljer har du tillgång till miljöstationerna och återvinningscentraler. De återvinningscentraler som drivs i kommunal regi finns i Veberöd och Genarp. Det är enbart på återvinningscentralen i Genarp som vi behandlar personuppgifter vid inpasseringen.

Syfte med personbehandlingarna

Abonnemang för avfallshantering och tilläggstjänster

För att kunna hantera administration och fakturering för de abonnemang och tilläggstjänster som fastighetsägare tecknar för avfallshantering är det nödvändigt att behandla personuppgifter. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen rörande abonnemang för hämtning av hushållsavfall är rättslig förpliktelse. I de fall abonnenterna beställer tilläggstjänster är den rättsliga grunden det avtal om köp som tecknas för tilläggstjänsten.

Återvinningscentraler

För att kunna hantera inpasseringen till återvinningscentralen i Genarp är det nödvändigt att behandla abonnenternas personuppgifter vid inpasseringen. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är det avtal som tecknas vid köp av abonnemang, där tillgång till återvinningscentraler ingår.

Personuppgifterna samlas in från dig, insamlingen sker i samband med att du tecknar ett abonnemang via vår e-tjänst. Folkbokföringsuppgifterna kontrolleras även mot Skatteverkets Navet.
När du vill besöka återvinningscentralen i Genarp behandlar vi dina personuppgifter för att sköta inpasseringen.

När du anmäler dig som abonnent eller beställer en tilläggstjänst samlar vi in uppgifter såsom för- och efternamn, personnummer, kundnummer, fastighetsbeteckning och kontaktuppgifter.

För att kunna passera in på återvinningscentral i Genarp behöver du kunna visa upp giltig legitimation.

Personuppgifterna gallras 7 år efter avslutat abonnemang.

Ansökan om dispens för avfallshantering gallras 2 år efter upphörande.

Beställningar, uppgift om hämtningar och liknande gallras efter 7 år.

Arbetsordrar gallras efter 1 år.

Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Läs mer om personuppgifter och personuppgiftsbiträden

Automatiskt beslutsfattande förekommer inte.

Personuppgifter överförs ej utanför EU/EES.

Renhållning av gångbanor

Som fastighetsägare ansvarar du för gångbanan framför fastigheten. Vår tjänst gångbanerenhållning ger dig som fastighetsägare hjälp med snöröjning och att hålla gångbanan framkomlig, genom att fastighetsägaren tecknar ett årskontrakt för barmarkssopning, snöröjning, halkbekämpning och ogräsbekämpning ingår.

Syfte med personbehandlingarna

För att kunna hantera administration och fakturering för det årskontrakt som du som fastighetsägare tecknar för gångbanerenhållning är det nödvändigt att behandla personuppgifter. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är det avtal som tecknas vid köp av tjänsten.

Personuppgifterna samlas in från dig, insamlingen sker i samband med att du tecknar ett abonnemang via vår e-tjänst. Folkbokföringsuppgifterna kontrolleras även mot Skatteverkets Navet.

När du anmäler dig som abonnent samlar vi in uppgifter såsom för- och efternamn, personnummer, kundnummer, fastighetsbeteckning och kontaktuppgifter.

Uppsagda gångbanekontrakt gallras 2 år efter upphörande.

Arbetsordrar gallras efter 1 år.

Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Läs mer om personuppgifter och personuppgiftsbiträden

Automatiskt beslutsfattande förekommer inte.

Personuppgifter överförs ej utanför EU/EES.

Dina rättigheter

Som registrerad har du flera rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Exempelvis har du rätt att veta hur vi som kommun hanterar dina personuppgifter. Vilka övriga rättigheter som gäller beror på den rättsliga grunden med behandlingen.

Läs mer om dina rättigheter

Klagomål

Har du ett klagomål eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Lunds kommuns dataskyddsombud.

Om du fortfarande inte är nöjd med hur Lunds kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Integritetsskyddsmyndighetens webbplats

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?