Toppbild till Orosanmälan, socialförvaltningen

Misstanke om att barn far illa

Misstänker du att ett barn i din närhet far illa, eller är du ung och har en kompis som du tror far illa? Tveka inte att kontakta kommunens socialtjänst. Vi har kunskap och möjlighet att hjälpa till.

Så här anmäler du

Anmälan sker genom länken nedan och kan användas både av privatpersoner och av dem som har anmälningsplikt.

Anmälan om misstanke att ett barn far illa

Du som är privatperson

Om du befarar att ett barn far illa, kan du antingen kontakta mottagningsenheten på socialförvaltningen (se kontaktuppgifter längst ner på sidan) eller göra en anmälan via länken ovan.

Dina misstankar behöver inte vara bekräftade och du behöver inte ha några ”bevis” för att kontakta socialtjänsten. Du kan vara anonym och det kostar ingenting att ta kontakt eller anmäla.

Jobbar du inom skola och vård?

Du som arbetar inom skola och vård har anmälningsplikt. Det innebär att du är skyldig att anmäla för att socialtjänsten ska kunna ingripa, även om det bara rör sig om en misstanke om att ett barn far illa eller behöver stöd.

Till dig som är skyldig att anmäla oro för barn. Information från Socialstyrelsen (pdf)

Eftersom det är lag på att du som arbetar med barn och ungdomar ska anmäla när du tror att ett barn far illa, måste den som har blivit anmäld få veta vad som står i anmälan och vem som har gjort den. Det har med rättssäkerhet att göra.

När ska man kontakta socialtjänsten?

Socialtjänstlagen säger att kommunens socialtjänst har ett ansvar för att barn och unga får goda uppväxtförhållanden och att de inte far illa. Både vuxna och barn kan vända sig till kommunens socialtjänst och ansöka om olika former av hjälp och stödinsatser. Socialtjänsten kan också komma till omedelbar hjälp i olika krissituationer.

Din misstanke räcker

Du som privatperson behöver inte vara säker på att det verkligen är så illa som du misstänker för att göra en anmälan, utan du kan kontakta mottagningsenheten på socialtjänsten utifrån den misstanke som du har. I lagtexten uttrycks det som att du ska ha “fått kännedom om”. Det räcker alltså med att du har fått se eller höra något som tyder på att ett barn far illa.

Sedan blir det vår, socialtjänstens, uppgift att bedöma dina uppgifter och fatta beslut om vi ska inleda en utredning eller inte. Det kan till och med vara så att det är just dina uppgifter som blir den viktiga pusselbiten som vi behöver för att kunna hjälpa ett barn!

Känner du dig osäker på vad som kommer att hända, så kan du ringa oss och säga att du vill rådgöra kring ett barn som du oroar dig för. Och du kan vara anonym.

Kontakt

Familjerätten

Postadress: Box 1255, 221 05 Lund
Besöksadress:
Kristallen, Brotorget 1, Lund
Telefon: 046-359 35 00
E-post: familjeratten@lund.se

Telefontider under sommaren 2018:
Under perioden vecka 25-33 är telefontiderna tisdag och torsdag klockan 10.30-11.30. Familjerätten är alltid tillgänglig på e-post: familjeratten@lund.se

Ordinarie telefontider:
Måndagar klockan 10.30-11.30
Tisdagar klockan10.30-11.30
Onsdagarklockan13-14
Torsdagar klockan10.30-11.30
Fredagar klockan10.30-11.30

Mottagningsenheten

Besöksadress Kristallen, Brotorget 1, Lund
Öppettider Mån-tors 8-17, fre 8-16. Klämdagar och dag för röd dag: 8-15
Telefon 046-359 70 10, vard 11-12 och 13-15
Fax 046-359 52 22
E-postmottagningsenheten@lund.se

Tidsbeställning för nybesök.

Socialförvaltningen

Postadress: Socialförvaltningen, Box 1255, 221 05 Lund
Besöksadress:
Brotorget 1, Lund
Telefon (Medborgarcenter): 046-359 50 00
E-post:socialforvaltningen@lund.se