När vi på socialtjänsten får veta att ett barn kan behöva hjälp gör våra socialsekreterare en utredning tillsammans med familjen. För att ta reda på barnets behov av hjälp, stöd eller skydd pratar vi med föräldrarna, barnet och vid behov andra för familjen viktiga personer för att få en bild av barnets livssituation. Socialtjänstens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna för att tillsammans komma fram till lämpligt stöd.
Ett beslutsunderlag tas fram
Socialsekreteraren skriver ner det som kommer fram i samtalen. Inom fyra månader från det att en utredning har startat ska vi skriva ett förslag, beslutsunderlag, på vilken hjälp som vi kommit fram till blir bäst för barnet (utredningstiden kan förlängas vid särskilda skäl).
Det vanligaste är att vi kan ge hjälp med föräldrarnas (vårdnadshavarnas) samtycke. Har barnet fyllt 15 år kan vi erbjuda hjälp utan föräldrarnas (vårdnadshavarnas) samtycke - om barnet själv önskar det.
Om det under utredningen kommer fram allvarliga missförhållanden kan vi behöva ingripa mot vårdnadshavarens vilja. Vår politiska nämnd, arbetsmarknads- och socialnämnden, ska då ansöka hos förvaltningsrätten om en åtgärd som kallas LVU (vård med stöd av Lag 1990:52 med särskilda bestämmelser om vård av unga). Detta gör vi bara i ett läge som är mycket allvarligt eller farligt för barnet.
När du ansöker om hjälp har du alltid rätt att få ett beslut på din ansökan. Om du inte får din ansökan beviljad får du ett skriftligt avslagsbeslut som du har rätt att överklaga.
Får jag vet vad som står i utredningen?
När utredningen är färdig har socialtjänsten skyldighet att delge vårdnadshavaren och barnet, om det fyllt 15, år utredningen och de har möjlighet att lämna sina synpunkter och få dessa antecknade. Den person som berörs av beslutet (barnets vårdnadshavare och barnet om det fyllt 15 år) ska få ett skriftligt beslut där också socialtjänstens motivering av beslutet framgår.
Tolk
Du har rätt att få tolkhjälp om du inte talar eller förstår svenska. Du har även rätt till tolk om du är allvarligt hörsel - eller talskadad. Det är vi på socialtjänsten som hjälper dig att beställa tolken och vi står också för kostnaden.
Vi har tystnadsplikt
All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter om dig. Förutom i särskilda fall, exempelvis om familjen flyttar till en annan kommun och en ny utredning blir aktuell där.
Om du inte är nöjd med beslutet
Om du tycker något är felaktigt i handläggningen ta upp det med utredande socialsekreterare i första hand. De flesta beslut kan också överklagas till förvaltningsrätten. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är socialtjänstens tillsynsmyndighet.
Tyck till
Vi vill gärna veta vad du tycker om vårt arbete.
Klaga eller ge beröm med e-tjänsten Tyck till.