Öppen jämförelse för förskolan sätter fokus på kvalitet och likvärdighet
Sveriges kommuner och regioner (SKR) följer regelbundet upp kommunala verksamheter med öppna jämförelser. Igår publicerades för första gången en sådan öppen jämförelse för förskolan. – Den öppna jämförelsen är välkommen och kommer att vara ett av flera underlag i vårt systematiska kvalitetsarbete inom barn- och skolförvaltningen, säger Jytte Lindborg, skoldirektör.
I den öppna jämförelsen för förskolan har SKR valt att fokusera på kvalitet och likvärdhet. Förskolan är den första delen i utbildningssystemet och utbildningen har en mycket viktig roll för barns utveckling och lärande.
Antalet förskollärare har stor betydelse
Viktiga nyckeltal i jämförelsen är bland annat hur många förskollärare det finns per barn i förskolan, något som i forskningen visat sig ha stor betydelse för den pedagogiska kvaliteten i förskoleverksamheten. Förskollärartätheten i Lunds kommunala förskolor var 2019 11,1 barn per förskollärare. Genomsnittet för Sveriges kommunala förskolor var 12,1 barn per förskollärare.
– Den öppna jämförelsen visar också hur personaltäthet och tillgång till legitimerade förskollärare ser ut i relation till barngruppernas socioekonomiska sammansättning, något vi sannolikt kommer att titta närmare på, säger Jytte Lindborg.
– Läroplanen för förskolan utgår ifrån att det finns förskollärare och att de ges förutsättningar för att ansvara för undervisningen. I undervisningen ingår och medverkar också andra personalkategorier till exempel barnskötare säger skoldirektör Jytte Lindborg.