Mitt i historien
Efter det att eleverna bekantat sig med området kan det efterarbetas på olika sätt. Hur såg här ut på riktigt? Vart gick vägarna? Varför är här en stengärdsgård? Här får man söka olika källor. Kanske elever och lärare på Genarpsskolorna har svaren. Kan man söka fakta hos någon hembygdsförening?
Om man inte vill gå så djupt i forskningen kan eleverna ensamma eller i grupp få fantisera ihop sin egen kvarnmiljö med hjälp av text och bild eller annat skapande.
Vandringar och lekar
Det finns stigar att följa i hela området. Många Lundaklasser har startat här för längre vandringar till Romeleklint. Efter en kort vandring på andra sidan ån kommer man till ett härligt beteslandskap som gjort för matrast och utrymmeskrävande lekar. Området är också bra för geocaching.
Naturstudier
Det är nog lättare att räkna upp vad man inte kan göra för här finns alla möjligheter. Det finns olika naturtyper: våtmark, betesmark, bokskog, granskog och blandskog. De flesta trädslagen är representerade.
Under våren är här en rikligt blommande fältflora. På hösten framträder mossor och lavar på ett fantastiskt sätt. Det är spännande att jämföra mängd, storlek och artrikedom av lavar här och kanske i S:t Larsparken.
Hösten bjuder också på artrikedom vad det gäller svamp. Området är rikt på fåglar och har man tur och kan smyga, så kan man få se både hjort och rådjur. Ser vi inte djuren så har vi rika möjligheter att studera spår och spårtecken efter många olika sorters djur.
Upplevelser
Möllan, ån, betesmarken, ja hela området är en plats att bara vara. Det är ett ställe att uppleva och njuta av under alla årstider. Ett ställe som vi önskar att alla elever får besöka någon gång under sin skoltid.
Ån
Ån är vår och höst porlande och livlig men kan under sensommaren förvandlas till små rännilar. Det är spännande att bara vara och upptäcka och leka längs- och ( med stövlar) kanske i ån. Många klasser har besökt Höje å på olika ställen i stadens närhet. Här kan man jämföra växt och djurliv med tidigare besökta platser. Finns det likadana i ån? Är växterna de samma osv.
Materiallista och förslag på upplägg i aktiviteten vattenhåvning.