Tema: trädens blommor
Temat kan ge en ny dimension till arbetet med och runt ett träd. Svårighetsgraden kan anpassas efter elevernas ålder och förkunskap. Här följer ett exempel:
Börja arbetet tidigt på våren. Samlas under ett stort träd. Förundras över att ett träd kan bli så stort och led in diskussionen på våren och träds blommor. Uppmuntra eleverna att ställa frågor och fråga själv. Ge frågor som får eleverna att bli nyfikna och vilja undersöka.
Välj ett träd per par eller grupp. Vill man ha med så många olika trädslag som möjligt så kan man välja träd till eleverna. Ett sätt är att fotografera träd inom ett bestämt område. Eleverna får sedan ett foto och får i uppgift att leta reda på sitt träd. Viktigt är att vi väljer träd som är så gamla att de bär blommor.
I skolan kan man sedan lista alla olika frågor som eleverna har kommit fram till runt trädens blommor. Har de inga frågor så får vi lotsa dem fram genom att själva ställa frågor. Undvik faktaböcker tills eleverna själva har kommit fram till sina svar. Dokumentera varje vecka hela terminen ut. Sök svar på så många frågor som möjligt. Några av frågorna kanske blir:
- Blir det några blommor?
- Hur ser de ut?
- Kommer de tidigt eller sent?
- Kommer bladen eller blommorna först?
- Doftar blommorna?
- Har mitt träd han- eller honblommor eller både och?
- Kan man räkna ut om det är vinden eller insekterna som pollinera trädet?
- Vad händer med blommorna när de blommat färdigt?
- Kan man se vad det ska bli för frukt, bär eller ollon innan vårterminen är slut?
Om man inte vill arbeta med trädens blommor under en längre tid så kan man välja en utedag i slutet av april - maj. Välj en plats med många olika trädslag. Flera av våra parker fungerar bra för aktiviteterna.
Inled med samma diskussioner som ovan. Försök att få fram frågor och sök svaren. Låt eleverna gå omkring i området. Har träden några blommor nu? Kanske har de blomknoppar eller har de redan blommat? Ligger det några hanblommor på marken? Har några träd redan börjat sätta frukt? Hur har blommorna pollinerats? Flera frågor har säkert uppstått.
Lite hjälp till pedagogen
- Det finns träd som är tvåkönade, där alla blommor innehåller både han- och honorgan.
- Enkönade där blommorna är han- eller honblommor.
- Sambyggare som har både han- och honblommor på samma träd.
- Träd med hängen, till exempel hassel och björk som blommar tidigt och pollineras av vinden. Hanhängen faller till marken när de gjort sitt.
- De träd som vindpollineras behöver ingen doft. Doften är till för att locka insekter.
- En del träd blommar på bar kvist andra när bladen slagit ut eller samtidigt.
- Almens frön är färdiga ungefär när linden börjar blomma.
- Lönnens näsor kan vi se innan vårterminen slutar.
- Ek och bok tar längre tid på sig innan ollonen blir klara.
- Under höstterminen kan man fortsätta arbetet med trädens frukter.
- I trädböcker kan man uppdatera sig och på så vis få lättare att vägleda eleverna.