Naturpoesi

Att skriva dikter är ett av många sätt att bearbeta intryck och upplevelser. Här kommer några olika enkla mallar som hjälp för elevernas egna dikter.

Naturskolebladet nr 45:2001

Lämplig årstid: året runt

1. Ögonblicksdikter


Rad 1: vem är du?
Rad 2: var befinner du dig?
Rad 3: när är du där?
Rad 4: vad ser du?
Rad 5: vad hör du?
Rad 6: vilka dofter känner du?
Rad 7: vilka smaker smakar du?
Rad 8: vad känner du?
Rad 9: vad vill du?

2. Cinquin - från Frankrike


Rad 1: titeln med två stavelser
Rad 2: en beskrivning av titeln med fyra stavelser
Rad 3: beskrivning av handling med sex stavelser
Rad 4: beskrivning av känsla med åtta stavelser
Rad 5: ett annat ord för titeln på två stavelser

Exempel:
Grönska
Härliga vår
Trädets knoppar brister
Jag har längtat mer än vanligt
Bladverk

en enklare variant:
Rad 1: ett ord
Rad 2: två ord
Rad 3: tre ord
Rad 4: fyra ord
Rad 5: består av ett ord som försöker beskriva summan av de tidigare orden

Exempel:
Strålande
Värmande, lysande
Svävande på himlen
Det livgivande gula eldklotet
Solen

eller en annan variant:
Rad 1: titeln med ett ord
Rad 2: en beskrivning av titeln med fyra ord
Rad 3: en beskrivning av en handling med sex ord
Rad 4: en beskrivning av en känsla med åtta ord
Rad 5: ett annat ord för titeln med två ord

Exempel:
Brunbjörn
Vild skogslufsande brun nalle
Letar bär på myr och mo
Ensam, vaksam, ihärdig, tyst, långt borta i norr
Nallebjörn, bamse

Man kan också börja med att samla ord. Är det äldre barn kan man ge dem uppgiften att t.ex. samla 5 substantiv, 5 adjektiv och 5 verb som beskriver platsen.

3. Haikudikt - japansk diktvers


Den västerländska varianten
Rad 1: fem stavelser
Rad 2: sju stavelser
Rad 3: fem stavelser

Exempel:
Vinden blåser kallt
Kastanjens grenar knakar
Det har blivit höst

Med yngre barn är det lättare att räkna ord istället för stavelser:

Exempel:
Vinden blåser kall här ute
Trädens grenar böjer sig så det knakar
Nu har hösten kommit hit

4. Ordräkning


Alla samlar ord på platsen. Dessa sätts ihop!

Exempel, Sonja Åkessons dikt:
Dike Sol Barmark
Ljum asfalt Nyvaknade
Grusgångar Tygskor

eller starta med att gemensamt i gruppen skriva ner allt man upplever på platsen. Sedan kan man rada motsatserna på varandra, följt av en slutrad med en viss sentens.

Exempel:
Tystnad och fotskrap
Fönsterljus och mörka hörn
Svarta tavlan och vita papperet
Ljust och mörkt hår
Putsad bänk och skräpigt golv
Så går skoldagen mot sitt slut

Dikta på!

Faktaansvarig: Naturskolan