Länk till startsidan

Julgranen – möjlighet till närstudier

I början av vårterminen brukar det finnas många övergivna julgranar. Dessa utgör ett fint tillfälle att tillsammans med eleverna närstudera en gran!

Lämplig årstid: vinter

Låt eleverna först rita en gran. Alla har en föreställning om hur den ser ut. Men hur är det egentligen? Strävar grenarna neråt eller uppåt? Hur är de fästade vid stammen? Är de jämnt fördelade på stammen?

Ta sedan in en julgran i klassrummet.

En närbild på grankvistar

Närstudera en julgran

  • Titta på julgranen. Hur gammal tror ni att den är?
  • Vilken del av granen är äldst. Toppen eller längst ner?
  • Granen växer med en våning (grenvarv)/år. Räkna grenvarven.
  • Tänk er att jag sätter ett häftstift mitt på granen och den fortfarande står i skogen och växer. Hur högt upp är häftstiftet om fem år?
  • Har den vuxit lika mycket varje år? Mät mellan grenvarven. Kanske har den inte vuxit lika mycket varje år? Varför?
  • Kan vi hitta några knoppar? Hur sitter de? Vad ska det bli av dem?
  • Barrens betydelse. Diskutera kring fotosyntesen. Barr = blad = kök.
  • Hur många grenar har granen? Gissa... Klipp av grenarna (Sekatör) räkna och lägg i säck.
  • Eleverna sågar mellan varje grenvarv. (Låna sågar från slöjden)
  • Räkna årsringar. Stämmer åldern med grenvarvsräkningen?
  • Blir det en årsring mer för varje grenvarv?
  • Om ni har plats och kan sopa efter er så kan ni undersöka om det finns några småkryp i granen genom att hälla ut innehållet i säcken på vit duk eller papper.

Under den här lektionen arbetar eleverna med naturkunskap, matte, bild och svenska.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?