Färger i naturen

Naturen är inte bara grön. Börja höstterminen med att studera färgerna i naturen. I Lund och dess närhet finns många marker som under augusti och september prunkar av blommande växter.

Naturskolebladet nr 46:2001

Lämplig årstid: vår / sommar / höst

Här får du några idéer om hur du kan arbeta med ett färgtema och använda dig av naturens egna färger.

blå-blomsterprakt blomstermåleri

Måla en florell

Om man målar direkt med växter på ett papper får man en florell. Man kan använda blad eller blommor. Experimentera! Vilka färger kan du få fram? Gnugga ett gräs och du får en grön färg. Kronbladen från blommor ger oftast den färg de har. I Lunds närområden hittar du t.ex. gula fibblor, kungsljus, kanadensiskt gullris eller käringtand, blå kråkvicker och rosa vresrosor. Du kan dock bli överraskad av johannesörtens gula knoppar som ger en röd färg. Pröva också att måla med bär. Vresrosor finns både här och där i kommunen och du kan redan i augusti hitta mogna nypon. Vill du arbeta med vresrosen som ett eget tema får du mer idéer i Naturskoleblad 3, se länk nedan.

färgindexSamla färger på sandpapper

Klipp sandpapper i smala remsor (4 x 25 cm). Samla olika färger från naturen genom att gnida mjuka växtdelar mot det eller att gnida sandpappret mot ett fast naturföremål t.ex. bark eller sten. Memorera vad färgen kommit från. Klistra sandpappersremsan på ett A4-ark. Gör pilar mot de olika färgerna och skriv ned vad som gjort de olika färgerna.Gör en utställning och titta på varandras färger.

Blev färgen som du tänkt dig?
Vilka färger var lättast att hitta?
Var det någon färg du inte hittade?
Var alla gröna färger lika?

Gör dina egna vattenfärger

Genom att plocka blommor och koka dem i vatten kan du göra dina egna vattenfärger. Här får du några tips. Pröva med andra blommor. Ger de också någon färg? Vilka proportioner ska man ta för att få fram en bra färg med dessa? När man samlar blommor väcks frågor. Varför har växterna blommor? Varför har blomman så fina färger? För att få fram mörkare färger kan man använda sig av jord, stenar och kol.

Gult
2 dl gula blommor
1/2 dl vatten
Plocka gula blommor. Det behöver inte vara en sort. Koka blommorna i vattnet i 10 minuter under lock. Sila.

Rosa
3 dl kronblad av vresros
1/2 dl vatten
Koka kronbladen i vattnet i 5 minuter under lock. Sila.

Blå
Här skulle vi vilja utmana er! Ut och experimentera. Maila oss vilka växter ni prövat, vilka som fungerat och i så fall vilka proportioner ni använde. Ni lär kunna hitta en hel del blå växter som det finns gott om så att det känns OK att plocka större mängder t.ex. cikoria, kråkvicker eller oxtunga.

Grönt
Gröna växtdelar blir oftast gula när du kokar dem. Genom att istället blanda din gula färg med din blå kan du få fram den gröna färgen.

Brunt
Blanda jord med lite vatten.

Rött
Mal sönder en tegelsten och blanda med lite vatten eller filmjölk.

Svart
Du kan måla med kol från en eldstad som blandas med vatten eller filmjölk.

Paletten

Rita och klipp ut en palett i tjockt papper. Eleverna kan arbeta gruppvis och få samma eller olika uppgifter. Varje grupp får en gemensam palett. Uppgiften blir att samla naturföremål (så små att de ryms på paletten).
Samla så många gröna färger som möjligt (vårövning).
Samla olika nyanser av t.ex grått, brunt eller beige.
Samla färger som visar vilken årstid det är nu.
Samla färger till ett visst motiv t.ex en blomsteräng, åskväder eller en solskensdag i naturen.

Det är bara fantasin som begränsar uppgifterna. Efter insamlandet läggs föremålen med färgerna ut på paletten och varje grupp får redovisa sin uppgift. Paletterna kan också brukas till att samla olika färger som sedan används till att göra en florett (se ovan).

Vilken är blommornas modefärg i höst?

En övning som ofta lämpar sig i skolans närmiljö runt buskar och i kanten av grönområden eller längs cykelvägar. Eleverna arbetar gruppvis och får olika uppgifter. Det kan vara att i grupperna samla så många olika blommor (en av varje art) som möjligt av samma färg (gula blommor, vita blommor, blå blommor, övriga färger t.ex röda och lila).

Grupperna gör utställningar över de olika färgerna.
Hur många arter av varje färg? Vilken färg dominerade?
Kan man se vilken färg insekterna föredrar?
Flyger samma insektsart till olika blomarter?

Färga garn med växter

renfanaAtt färga en garntofs med växter är så enkelt att du kan göra det direkt på utflykten.

Material att ta med:
Spritkök
Vatten
Vita eller ljusgrå ullgarntofsar
Ev. alun

Fyll den stora kastrullen i spritköket med löv av björk eller renfana. Plocka inte alla blad från samma träd utan lite här och där så att det inte märks. Häll på vatten, alun och garntofsar ni gjort i förväg (en till varje elev). Låt allt sjuda i 30 minuter. Tag ur garnet. I stället för björkblad kan man använda renfana, både blommor och blad. Ni kan utesluta alun, men färgen blir då inte lika beständig. Färgning med björkblad och renfana ger gula färger.

Litteratur

Sommarlovsboken.Görel Kristina Näslund, Gunilla Kvarnström. Bonniers förlag.
Naturen som inspirationskälla.Friluftsfrämjandet.

Relaterad information

Faktaansvarig: Naturskolan

Lunds kommun

Telefonnummer
046-359 50 00

Öppettider för medborgarcenter
Måndag–torsdag: kl. 08–17
Fredag: kl. 08–16
Dag före röd vardag: kl. 08–15

Organisationsnummer
212000-1132

Naturskolan

Besöksadress
Observatorieparken
Svanegatan 9, Lund

Postadress
Box 41
221 00 Lund

Telefonnummer
046-359 70 60

E-post
naturskolan@lund.se

> Naturskolan på en karta