Lämplig årstid: året runt
Fåglar är ett tema som vi ofta förknippar med våren men vi har funnit att det passar utmärkt även under de andra årstiderna. Om ni tänker starta ett långt fågeltema som sträcker sig över ett helt läsår så börja gärna under höstterminen. Ni kan notera hur fågelsången tystnar, flyttfåglarna drar söder ut. Stannfåglarna förbereder sig för vintern.
Många frågor dyker upp. Hur kommer det sig att vissa flyttar och andra stannar? Då kommer ni in på fröätare och insektsätare. Men rödhaken kan vi ju träffa på här i Skåne under vintern. Hur klarar den sig? Den är väl insektsätare? Forskarna har kommit fram till att en del fåglar kan ställa om sin kost under vintern och går över till att äta frön. Härligt, för på så vis kan vi glädja oss åt den pigga rödhaken vid våra fågelbord.
Våren är den tid då fåglarna ger oss de starkaste upplevelserna. Flyttfåglarna återkommer, fågelsången är som intensivast, fjäderdräkten som vackrast och det är full aktivitet med bobygge och revirmarkering.
Ni behöver inte åka ut i markerna för att kunna göra fågelaktiviteter. De vi beskriver nedan går utmärkt att göra runt skolan eller i närmaste park.
Studera en fågel
Låt barnen arbeta två och två. De får en uppgift i taget. När de fått uppgiften går de ut på "jakt". När de hört en fågel så kommer de tillbaka och försöker härma hur fågeln lät, efter nästa uppgift beskriver de hur den såg ut osv. Försök att få eleverna att sprida sig på det givna området så att de har chans att få egna upplevelser.
- Kan ni höra en fågel?
- Få syn på en fågel?
- Få syn på en fågel som sjunger?
- Hur nära kan ni komma en fågel?
- Följ en fågel och berätta sedan vad den gjorde.
Den sista aktiviteten kan utgöra ett helt utepass. Eleverna kan arbeta ensamma eller två och två. Om de till exempel väljer en gräsand eller ett gräsandspar så kan de under given tid iaktta fågeln/fåglarna och föra anteckningar över deras beteende.
Se vår pedagogiska aktivitet Gräsanden.
Dricker, äter, simmar, vilar de? Hur beter de sig mot varandra? Är det någon som verkar bestämma vad de ska göra?
Det gäller att skapa tillfällen att iakttaga. Under arbetet med ett fågeltema kan eleverna skickas ut på uppdrag runt skolgården eller under utflykten. Skräddarsy uppdragen så de är lämpliga för området ni befinner er i. Exempelvis, försök hitta:
- Fåglar som bygger bo.
- En fågel med gul skjorta och svart slips (Talgoxe).
- En fågelflock med minst fem individer.
- Hitta en fjäder.
- En svart fågel med orange näbb.
- Ett skatpar.
Ekologiska fågellekar
Se vår pedagogiska aktivitet Lära genom lek
Vi bygger fågelbon
Att själv bygga fågelbon utomhus är en uppskattad aktivitet. Detta kan anpassas efter barnens ålder. F-klassen kan använda sin fantasi och bygga bon som de själva bestämmer. Vill du ge större utmaning så kan ni följa en modell som vi testat med olika åldrar.
Ur en fågelbok har vi valt ut vanliga fåglar som finns i vår omgivning. Vi har gjort kort som har bild på fågeln och en text som talar om vad fågeln heter samt var och av vilket material fågeln bygger sitt bo. Det står också hur många ägg fågeln lägger.
Av cernitlera har vi tillverkat så identiska ägg som möjligt. Äggen är målade med allmogefärg som finns att köpa i små burkar.
När eleverna valt boplats så noggrant som möjligt är det dags att bygga boet. Därefter får de lägga ägg. När äggen är lagda blir det rundvandring till de olika bona och vi får en redovisning av de olika bobyggarna.
En av de böcker som har tydliga bilder på fåglar och ägg är Raben & Sjögrens 'Titta på fåglar' av Hasse Jansson. Vi har också hämtat uppgifter från 'Naturskola med liv och lust' av Germund Sellgren Ön's bokförlag.
Studera övergivna fågelbon