Bildbank, logotyp och grafisk profil

Här hittar du pressbilder på politiker, tjänstepersoner, logotyp samt nya och gamla bilder från hela vår kommun. Den gemensamma kommunikationsplattformen fungerar både som riktlinjer och som stöd.

Gångstig i botaniska trädgården i Lund

Bildbank, pressbilder och logotyper

Rättigheter och annan data anges vid respektive fotografi.

Mediegalleri för politiker och tjänstepersoner

Mediegalleri för logotyper

Lunds stadsarkivs historiska bilder

Grafisk profil

Lunds kommuns grafiska profil ska bidra till att arbetet med kommunikation blir enklare och tydligare.

Grafisk manual för Lunds kommun Pdf, 7 MB.

Logotypen är den starkaste och tydligaste gemensamma markören för Lunds kommun som organisation. Den berättar om vem som är avsändare samt står som garant för den kvalitet som kommunen ska erbjuda.

Kommunikationsplattform

Plattformen beskriver arbetet med kommunikation, varumärke, profilering och marknadsföring för de kommunala verksamheterna i Lund. Den gäller för samtliga medarbetare, enheter, avdelningar, förvaltningar, bolag, stiftelser och, självklart, det kommunövergripande arbetet.

Kommunikationsplattformen innehåller bland annat:

• kommunikationspolicy
  • principer för kommunikationen
  • kännetecken för kommunikationen
  • varumärke och varumärkesarkitektur
  • grafisk profil

Kommunikationsplattformens syfte är att stödja kommunens arbete i kommunikations- och marknadsföringsfrågor.

Kommunikationsplattform Lunds kommun Pdf, 243 kB.

Presentationsfilmer

Längre film som presenterar Lund

Längre film som presenterar Lund på engelska

Lund på en minut

En kortare film som presenterar Lund.

Faktatexter om Lund

Här finns korta texter om Lund. Klipp ut och använd!

I Lund möts tradition och innovation. I den medeltida staden är det är lika nära till universitet och spetsforskning som till natur och kultur.

(142 tecken, med mellanslag)

Lund är en av Skandinaviens äldsta städer och i Lund finns ett av världens hundra högst rankade universitet. Här möts tradition och innovation; här är avstånden korta och forskningen bland den bästa i världen.

Kommunen har knappt 126 000 invånare. Med cirka 44 000 helårsstudenter och tusentals forskare från hela världen präglar Lunds universitet kommunen. De största arbetsgivarna är Region Skåne, Lunds universitet och Lunds kommun.

Lund har blivit utsedd som en av Europas mest kreativa och kulturella städer av EU-kommissionen. I städer av motsvarande storlek rankas Lund som nummer ett.

I nordöstra Lund växer Brunnshögsområdet fram där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS lägger grunden för materialforskning i världsklass.

Lund är en del av Greater Copenhagen, en av Europas starkaste regioner med över fyra miljoner invånare. Den internationella flygplatsen Copenhagen Airport och Malmö Airport ligger båda en halvtimma bort. Malmö nås på tio minuter och centrala Köpenhamn på tre kvart.

(1016 tecken, med mellanslag)

Staden Lund grundades 990 av den danske kungen Sven Tveskägg, troligen som en efterföljare till järnåldersstaden Uppåkra. Skriftliga järnålderskällor antyder att det som i dag heter Uppåkra då hette Lund. I dag är Lund Sveriges tolfte största kommun med knappt 126 000 invånare, varav 22,5 procent är utrikesfödda. 92 000 invånare bor i tätorten Lund. Invånarantalet har ökat varje år sedan 1920-talet. Cirka hälften av kommuninvånarna har eftergymnasial utbildning.

Lunds universitet grundades 1666 och har under flera år rankats omkring de 100 bästa universiteten i världen. Här finns ca 44 000 studenter och 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Det undervisas och forskas inom åtta fakulteter, vilket ger Lund ett av Sveriges starkaste och bredaste forskningsutbud.

Den konstgjorda njuren, ultraljudsröntgen, pacemakern och Bluetooth är alla exempel på uppfinningar som är sprungna ur Lund och Lunds universitet och som öppnat nya dörrar för miljoner människor världen över. Världsledande företag som Tetra Pak, Axis Communications, Alfa Laval och Gambro har sitt ursprung i forskning från Lunds universitet, och nya tillkommer ständigt.

Lund har ett rikt kulturliv och många besöksmål, där Lunds tusenåriga domkyrka är den största turistmagneten med 700 000 besök varje år. Andra besöksmål är Skissernas museum, Lunds konsthall, friluftsmuseet Kulturen, Historiska museet och science centret Vattenhallen. I Dalby ligger den tusenåriga Dalby heligkorskyrka.

Lund är hemstad för flera festivaler, konferenser och återkommande arrangemang som Nordiska ungdomsorkestern, Lund Choral Festival, Lund Comedy Festival och Fantastisk Filmfestival. Kulturnatten attraherar många besökare varje september. Varje år samlas tiotusentals ungdomar spontant i Stadsparken för att fira Siste april (Valborg).

Många förknippar Lund med handboll och de största föreningarna är LUGI och H43. Lundaspelen är en stor internationell ungdomsturnering som arrangeras i handboll respektive basket årligen.

(3039 tecken, med mellanslag)