Hedda kör projekt 2021

Under mars var det dags för vårterminens ”projektveckor” på Hedda där det vanliga schemat bryts och eleverna får jobba tillsammans i grupper för att hitta lösningar på såväl stora som små problem. Alla program har haft temat sex, relationer och kommunikation under vårens projektperiod. En teknikklass har däremot byggt vindkraftverk och alla treor har haft fokus på att slutföra sina gymnasiearbeten.

Vi har frågat Viktor, Ardian, Linus och Anton i Ek20a vad de tycker om den senaste projektveckan innan påsklovet.

- Jag tycker det är bra att få in lite externa föreläsare som kan mycket om ämnena de pratar om. Och projektveckorna gör att man får variation i sin undervisning och kan lägga fokus på just det temat. Det är roligt och givande så vi hade önskat att projektet kunde varat längre, två veckor som det brukar, berättar Ardian.

 

Vad har ni gjort under projektet?

- Vi har diskuterat, skrivit en del och haft ett fotomaraton i temats stil. Genom projektetveckan har man fått djupare förståelse för saker som är viktiga både fysiskt och juridiskt. Bland annat har RFSU och Tjejjouren varit och föreläst, berättar Linus.

Är det olika teman på projektveckorna beroende på program?

- Det är olika teman varje gång, i höstas hade vi på ekonomiprogrammet t.ex tema arbetsmarknad och framtid för oss. Vi fick bland annat testa på hur det är att göra arbetsintervjuer i grupp, lära oss skriva personligt brev och CV, berättar Anton.

Varför kör ni projekt och inte bara på vanliga lektioner? Vad är skillnaden?

- Skolverket har specifikt lagt fram och sagt att det behövs mer av just denna sortens undervisning på gymnasiet, alltså sexualitet, samtycke och kommunikation, så då satte lärarna klorna i det och packade ihop det till ett paket. Vilket passar perfekt för vår skolas idé med att köra projektveckor en gång per termin. Under projektveckorna vill vi verkligen jobba på elevernas kreativitet, engagemang och handlingskraft så att de kan ta sig vidare. De blir rustade för vidare studier och får lära sig att samarbeta och hantera utmaningar på ett sätt som arbetsgivare vill ha och som vi anser att samhället behöver, berättar rektor Malin Dahlgren.

Vilka teman skulle ni vilja jobba med under framtida projektveckor?

- Det hade varit kul om det fanns ett antal teman man fick välja individuellt mellan. Eller att klassen får rösta fram det. För oss på ekonomi hade det också varit bra med någon duktig företagsledare som kom och föreläste. Någon som vet vad de snackar om och kan mycket inom ekonomi, säger Viktor

Vad har varit det bästa hittills under dessa projektveckor?

- Det har varit mycket variation, olika uppgifter och föreläsare kring delar i temat tycker jag. Projektveckorna gör att man får variation i sin undervisning och kan lägga fokus på just det temat, konstaterar Viktor.

Heddas vision med projektveckorna

På Hedda vill vi tillsammans ta de första stegen mot att skapa en bättre framtid, både för dig och andra. Med en stark koppling till både samhälle och näringsliv vill vi försöka lösa dagens och morgondagens stora utmaningar genom mycket projekt- och grupparbeten för att ge eleverna gemensam kompetens som gör att de blir effektiva som team och lär sig att utnyttja varandras olikheter till framgång. Detta eftersom vi anser att särskilda kunskapsområden och individuella förmågor är en naturlig del i samarbetet, och viktigt i yrkeslivet.