Tjänster för villahushåll

Lunds Renhållningsverk har olika tjänster att erbjuda till villahushåll. Förutom hämtning av hushållssopor och returmaterial kan tjänster som renhållning och snörröjning av gångbanorna samt hämtning av trädgårdsavfall beställas.

Lunds Renhållningsverk utvecklar ständigt verksamheten för att få bästa möjliga återvinning. Olika försök har gjorts på området för att göra det enklare för villahushåll att källsortera. Idag erbjuds som fast tjänst två kärl för att källsortera de vanligaste materialen från hushållen, d.v.s. hämtning av 8 olika material/avfallsslag.

Påsar till matavfallet

Nya påsar till matavfallet kan fås genom:

  • "Flagga" till chauffören genom att sätta fast en påse mellan lock och kärl inför tömning. Påsar kommer vid nästa tömning.  
  • Påsar kan hämtas på återvinningscentralerna Lund, Veberöd och Genarp samt på Medborgarkontoren

Tömning trädgårdsavfall

Från 2017 ändras start- och slutveckor för tömningen av trädgårdsavfall.
De kommer att börja med sin första tömning i:

v. 10 för jämna veckor och 
v. 11 för ojämna veckor.

Tömningen upphör med sin sista tömning i

v. 46 för jämna veckor och
v. 47 för ojämna veckor.

Relaterad information

Faktaansvarig: Lunds Renhållningsverk

Kontakt

Lunds Renhållningsverk

Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Besöksadress: Traktorvägen 16, Lund
Telefon (växel): 046-359 50 00

Kundtjänst

Lunds Renhållningsverk

Telefon: 046-359 53 90
Telefontid: vardagar klockan 0912, 1315

Telefon container, brunnar: 046-359 53 92
Telefontid: vardagar kl. 0812, 1316

Telefon B
etalningsfrågor:
046-359 53 40

E-post: renhallningsverket@lund.se