E-faktura

Som privatperson har du nu möjlighet att få e-faktura.

En e-faktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din internetbank. På det viset sparar du papper och miljö samtidigt som det blir enklare. Du får din faktura snabbare och betalningsinformationen fylls i automatiskt på internetbanken.

Så här gör du

Du anmäler att du vill ha e-faktura från Lunds Renhållningsverk på din internetbank.

Fyll i formuläret som du hittar i din bank. Betalar du make/makas fakturor måste du komplettera med fakturamottagarens namn och personnummer.

Kan jag få e-faktura?

E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank.

För att få e-faktura måste du vara kund i en bank som kan ta emot e-fakturor och att du där har betaltjänst via din internetbank. Anmälan för att få e-faktura görs i din internetbank.

Varför ska jag välja e-faktura?

  • E-faktura är både enklare och säkrare då uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum och belopp är förifyllda på internetbanken. Du behöver bara godkänna fakturan för att den ska betalas på rätt dag och till rätt konto.
  • E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
  • E-fakturan sparas i din egen internetbank och du har överblick över dina räkningar.

Frågor och svar om e-faktura

Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre några pappersfakturor från Lunds renhållningsverk men du kan alltid skriva ut eller spara ned din e-faktura.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Kontakta kundtjänst om du även vill ha autogiro. Du kan även ladda hem blanketten från vår hemsida och skicka in till kundtjänst.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Lunds Renhållningsverk en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Lunds Renhållningsverk.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.

Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.

Varför ser jag inte mitt personnummer i anmälningsformuläret?

Det hämtas automatiskt från internetbanken och finns där även om du inte ser det.

Fältetär blåmarkerat med texten personnummer.

Faktaansvarig: Lunds Renhållningsverk

Kontakt

Lunds Renhållningsverk

Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Besöksadress: Traktorvägen 16, Lund
Telefon: 046-359 53 90 kundtjänst
E-postrenhallningsverket@lund.se

 

Kundtjänst

Lunds Renhållningsverk

Telefon: 046-359 53 90
Telefontid: vardagar klockan 0912, 1315

Telefon container, brunnar: 046-359 53 92
Telefontid: vardagar kl. 0812, 1316

Telefon B
etalningsfrågor:
046-359 53 40

E-post: renhallningsverket@lund.se