Lunds Renhållningsverk

Lunds Renhållningsverk hjälper dig med allt som rör återvinning och avfallshantering i Lunds kommun. Det som förr var sopor är idag resurser, så din hantering är viktig. Den är mer än "bara" sophantering.

Vår kundtjänst hjälper gärna till med olika frågor. Ibland kan det dock bli väntetid i telefon, så titta därför under "Självbetjäning" ifall du kan uträtta ditt ärende eller få svar redan här.

Villakunder

Under Självbetjäning kommer vi att utveckla fler tjänster men redan nu kan ni ladda hem er eget hämtschema där, ändra ert villaabonnemang, ändra adress m.m.


> Formulär för utebliven tömning


Kundtjänst

Kundtjänst, inklusive fakturafrågor
Telefontid: klockan 9-12 och 13-15
Telefon: 046-35 53 90

Container, brunnar

Telefon: 046 -35 53 92
Telefontid: 8 - 12 och 13-16
Övrig tid finns telefonsvarare som avlyssnas på morgonen.

Betalningsfrågor

Telefon: 046 - 35 53 40

 

För företag och fastighetsägare flerbostadshus

Helhetsgrepp på avfallshanteringen - genomgång och rådgivning

Telefon: 046 - 35 53 28
Telefon: 046 - 35 57 23
E-post: renhallningsverket@lund.se


Vanliga frågor 

> Frågor och svar

> Tömning vid storhelger

> Priser och fakturering

> E-faktura

> Allmänna bestämmelser

> Blanketter och broschyrer

> Klagomål och synpunkter (e-tjänst)

Faktaansvarig: Lunds Renhållningsverk

Generell information

Vi ber er uppmärksamma att hämtningsvägen ska hållas framkomlig, skottas och halkbekämpas, för att vi ska kunna tömma.

Vid utebliven tömning

Har vi noterat driftsstörning på ett område som du bor inom, kommer kärlet att tömmas som angivet.

Om du känner dig osäker på om vi vet om att kärlet ej blivit tömt

så är vi tacksamma om ni använder vårt formulär. Detta minskar er väntetid i telefon och vi hanterar formuläret omedelbart när det kommit in.

>Utebliven tömning - formulär

Tömning under helger

> Så här tömmer vi under helgerna

Byteshörna FixaTill

Ge möjlighet till bytesrum!

Att byta grejer sparar både pengar och resurser. Att byta saker istället för att köpa nytt, minskar också avfallsmängderna. Som fastighetsägare sparar du också pengar när mindre avfall uppstår.

Returmaterial

Vad händer sedan?

Vad händer sedan med materialet efter att du sorterat och vi tömt?

Faktaansvarig: Lunds renhållningsverk

Direktadress till denna sidan: https://www.lund.se/lundsrenhallningsverk

Kontakt

Lunds Renhållningsverk

Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Besöksadress: Traktorvägen 16, Lund
Telefon (växel): 046 - 359 50 00

Kundtjänst

Lunds Renhållningsverk

Telefon: 046-35 53 90
Telefontid: vardagar klockan 09-12, 13-15

Telefon Container, brunnar: 046 -35 53 92
Telefontid: vardagar kl. 08 - 12, 13 - 16

Telefon B
etalningsfrågor
:  046 - 35 53 40

E-post: renhallningsverket@lund.se