Länk till startsidan

Modersmålscentrum ställer ut på stadshallen om social hållbarhet på olika språk

För tredje året i rad har Modersmålscentrum en utställning kring hållbarhet på stadshallen. Denna gång är det pedagogerna själva som har funderat kring hur de arbetar i klassrummet. De lyfter exempel på goda gärningar utifrån social hållbarhet och rätten att utveckla sitt språk.

Fyra leende personer står framför en vägg täckt av lappar och pappersfjärilar.
Från vänster: Qudos Shaur, lärare i persiska, Petra Bernardini, chef, Barbara Westergren, lärare i tyska och Laurent Cousin, lärare i franska.

Väggen översvämmas av färgglada fjärilar. Varje fjäril representerar ett språk och på vingarna lyfts goda exempel i klassrummet. Fjärilens två vingar med formuleringar på två språk symboliserar tvåspråkighet. Bakom fjärilarna tittar posters fram med modersmålscentrums alla språk uppradade (52 språk, inklusive svenskt teckenspråk) barnkonventionen, information om hållbar utveckling och processtrappan.

Fokus på språkutveckling

Petra Bernardini tillträdde som chef för Modersmålscentrum i början av året och berättar att modersmålscentrum sedan januari har fokus på språkutveckling utifrån processbarhetsteorin. Den innebär att en elev inte kan bli undervisad i något som den inte än ännu kan processa språkligt.

– Elever kan vara på olika nivåer i sina två eller flera språk vilket innebär att man under de första åren som nyanländ behöver modersmålet för att göra elevens kunskapsnivå rättvisa. Eleven kan vara på en kunskapsnivå som är högre än vad denne kan uttrycka på svenska och har många fler synonymer på sitt modersmål, som behövs för att kunna tänka kring språket och andra ämnen. En högre utvecklingsnivå i ett språk kan också hjälpa det andra språket att utvecklas, förklarar Petra.

Modellen är också till hjälp för det kollegiala lärandet, för att kunna jämföra nivåer oavsett vilket språk det än gäller. Ämnet modersmål har samma kursplan oavsett språk (nationella minoritetsspråk har egna).

Modersmålsundervisning är inte bara språkundervisning

Qudos Shaur berättar att modersmål, precis som all undervisning utgår ifrån läroplanen och följer normer och värden i skolans gemensamma styrdokument. Undervisningen fokuserar inte bara på språk och språkutveckling utan en stor del är också att fostra eleverna till demokratiska medborgare. I hans klassrum diskuteras jämställdhet, demokrati och integration utifrån de globala målen. Deras kulturella bakgrund ska bli en fördel för dem.

Barbara Westergren arbetar med modersmålsundervisning i de anpassade skolformerna. En utmaning hos dem är att de spänner över alla skolformer. Här arbetar man också med hållbar utveckling och har under senaste året arbetat mycket med hållbara relationer. Hur kan vi skapa bra relationer? Den anpassade modersmålsundervisningen arbetar också mycket nära mentorerna. Man arbetar parallellt med andra ämnen och med att flerspråkigheten är något positivt och en del av deras personligheter.

Modersmålcentrum i Lund

Utställningen i stadshallen är en del av Hållbarhetsveckan 8-13 april.

Du hittar hela programmet här:

Hållbarhetsveckan i Lund 8–13 april 2024

Uppdaterad:

Dela sidan: